Nederlandse circuits uit beeld voor SAM-formule

Column: rijders van klassiekers, youngtimers en andere karaktermotoren kiezen voor buitenlandse circuits

Hoe staat het ervoor, met de SAM-circuitdag van 1 augustus? Tot nu toe valt het aantal aanmeldingen nogal tegen, ondanks de publiciteit. We hebben de circuitdag al vanaf het vroege voorjaar onder de aandacht gebracht bij alle relevante motorclubs, wel of niet aangesloten bij SAM. De meeste hebben er een item van gemaakt voor hun clubblad. Diverse landelijke motorbladen hebben de datum ook opgenomen, al dan niet met begeleidende tekst. Daarnaast stond de circuitdag vermeld op onze eigen website, alsmede die van de andere clubs en sites.

Toch is het aantal aanmeldingen helaas erg laag gebleken. In de wandelgangen heb ik intussen vernomen, dat de voornaamste hinderpaal wordt gevormd door de vrees dat de SAM-motoren problemen gaan krijgen met de Zandvoortse geluidseisen. Diezelfde vrees is naar ik aanneem ook de oorzaak van het geringe aantal aanmeldingen voor de SAM-ZAC-wegraceklasse. De evenementen te Mettet en Croix van onze vrienden van “Back on Track” lopen beter; ‘Mettet’ heeft intussen ook aangescherpte geluidseisen, maar surft nog op het succes van de SAM-dag van vorig jaar; op het circuit van Croix kan je lekker lawaai maken en dat helpt. Ik was daar afgelopen weekend bij de 70’s Cycle Run en de dag was aardig volgeboekt.

Gelukkig zijn er ook zaken die wél goed gaan. Dat er een markt bestaat voor motoren volgens de SAM-formules bewijzen de racedemo’s. De geluidseisen zijn daar minder streng. Te Oldenzaal, tijdens de eerste demo van het jaar 2011, reden er vijfenzeventig rijders mee. Opvallend was bovendien dat de nieuwe 750cc-klasse aan deelnemers wint en dat 40% van de motoren afkomstig was uit de periode tussen 1972 en 1985. Zoals bekend de klasse en de periode die niet door de andere organisaties voor historische racedemo’s worden afgedekt.

Natuurlijk gaan wij voor ‘Zandvoort’ nog een slotoffensief doen, maar ik ben bang dat de resultaten tegen gaan vallen. Het is vaak niet gemakkelijk om motoren van vroegere bouwjaren aan te passen aan de geluidseisen van de eenentwintigste eeuw. Kennelijk zien ook de rijders geen ruimte meer voor circuitdagen voor klassiekers, youngtimers en andere karaktermotoren in Nederland. Of heb ik het mis? Meld je dan alsnog aan voor de SAM-circuitdag op 1 augustus!

Dat kan door hier te klikken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *