Belgische avonturen

Artikel en foto’s geschreven voor SAM Motorsport.

Bikers’ Classics 2012

Fotografe Inge at work. Foto Festina Lente, Gijs van Hesteren

Tijdens het laatste juniweekend beleefden we de tiende editie van de Bikers’ Classics, intussen misschien wel het grootste Europese evenement voor klassieke motoren van het jaar. Vele bij SAM aangesloten coureurs gaven er hun machine de sporen. SAM was erbij om een en ander goed te documenteren. Tevens nemen we de gelegenheid te baat om enkele grootheden uit de motorsportgeschiedenis te spreken, om te genieten van de ongedempte motorgeluiden en van de unieke nachtelijke sfeer, spanning en sensatie van de Vier uren van Spa.

Gesprekken met SAM’ers

We zien en spreken tijdens het weekend heel wat SAM-coureurs. Hier noemen we er een paar.Eric Sterckx

Eric Sterckx, we ontmoetten hem voor het eerst bij de Drie Uren van Oss. Daar maakt hij deel uit van het eerste internationale team dat deelnam aan een SAM-endurance.
Eric en zijn vrienden waren het, die de legende van de endurancemachines van het befaamde Dholda-team opnieuw tot leven brachten. Jarenlang namen  zij met hun prachtige machines deel aan historische langeafstandraces. Uiteindelijk, deels aangemoedigd door de resultaten van Eric, nam ook het ‘echte’ Dholda het racen weer ter hand. Aanvankelijk samen met Eric en zijn team, maar uiteindelijk ging ieder zijns weegs. Zoals Eric het uitdrukt: “Zoals het nieuwe team het aanpakt, is het een grote onderneming geworden. Dat past ons niet zo. Als wij voor problemen stonden, losten we het niet op met geld, maar met vriendschap. Dat willen we graag zou houden. Dus hebben we nu een nieuwe naam voor ons team: Honda Legends.”
We zullen hen vast weer zien bij SAM-evenementen!

Marnix van der Schalk

We treffen Marnix en zijn Egli-Laverda SFC in een Formule1-pitbox, die voor een deel is afgehuurd door Laverdarijders. We kennen hem als deelnemer aan circuitdagen en racedemo’s van SAM. Hij is er al voor de zevende maal bij, vertelt hij.  “Waarom doe je dit zo graag, Marnix?”, vragen we.

“Jarenlang al ging ik kijken bij de 24 uur van Spa. Het was een grote droom om zelf een keer te rijden op dit fantastische circuit. Met de Bikers’ Classics ontstond daartoe de mogelijkheid. Alleen al die hoogteverschillen – op de plattegrond zie je die niet! Als vanuit de haarspeldbocht bij La Source door de versnellingen gaat, lijkt het wel alsof je er veertig PK bij hebt gekregen, zo steil gaat het naar beneden. Dan doemt de Radillon bij Eau Rouge voor je op en word je ineens 25 meter de hoogte in gelanceerd. Oef!”

Harry Corino

Het thema van deze Bikers’ Classics is ‘Superbikes’. In de VIP-boxen staat een machine die misschien wel de eerste echte Superbike kampioensfiets beschouwd mag worden. Berijder Harry Corino vertelt dat het een replica is van de Butler & dinges-BMW, die het eerste AMA-kampioenschap in  de Verenigde Staten won, met Reg Pridmore als rijder. In slechts een paar weken bouwde Jan Gol deze natuurgetrouwe kopie. Het waren weken waar Harry liever niet aan herinnerd wil worden, want: “alles kwam tegelijk, er was eigenlijk te weinig tijd en wat mis kon gaan ging mis!”

Harry Corino in de pits.

Desondanks staat Harry er nu tussen grootheden uit het Superbikeverleden als Doug Polen, Freddy Spencer, of dinges. Stoïcijns als hij is, laat hij zich niet van de wijs brengen door al deze grote namen met bijbehorende machines.
“Ze hoeven zich geen zorgen te maken over mij. Ik heb hen beloofd dat ik het rustig aan zou doen!”,  vertelt Harry. Helaas, zijn geestelijke evenwicht is niet voldoende voor goede resultaten. De BMW heeft kinderziekten en komt niet verder dan één ronde. Wat nu? Komt er een nieuwe kans voor de Butler & dinges-BMW?
“We hebben nog géén idee,” vertelt Harry. “De machine is gebouwd met deze speciale gelegenheid in het achterhoofd. Hij is van Jan Gol. Misschien demonteert hij alles weer en legt hij de onderdelen terug op de plank!”

Harry heeft ook een mening over de Radillon. “Het lijkt eerst bijna géén bocht. Je gaat als een razende naar beneden en dan lijkt het alsof die bocht op de een of andere manier steeds scherper wordt. Dus ga je toch maar van het gas af. Als je dan voorbij de dip van Eau Rouge eenmaal in de bocht zit denk je, tjonge, dat had wel sneller gekund. Maar dan is het te laat, je zit in een veel te hoge versnelling tegen die helling op en voordat je dán die BMW weer aan het rollen hebt…”

Jan en Robbie Wagemakers

Vader en zoon Jan en Robbie vinden we helemaal onderin de paddock, met hun Voxonda en Egli CB750’s. Ze hebben het prima naar hun zin, ondanks de rioollucht die hangt in het diepste van het dal. Misschien dat de gestage regen van de eerste dag van het evenement daaraan schuldig is.
Jan zit er niet mee. “ We hebben goed gereden vandaag. Van die regen hebben we weinig last. Op een natte baan is het ook leuk. Onze Honda’s zijn geen PK-monsters, dat helpt. Vermogen is niet zo belangrijk. Het gaat ons om het meedoen en waarom zou het veel moeten kosten?”

Jan en Robbie Wagemakers

Tonnie van de Bunte

Tonnie woont dit weekend in bij de Formule1-bitbox van Sixcenter Motoren, één van de grote SAM-sponsors. Een interessante box, vol met Honda, Kawasaki en Benelli zescilinders. Tonnie gaat er voor het eerst weer rijden, na zijn onfortuinlijke val in Oss, eerder dit jaar. De hoofdpijn is over en het sleutelbeen is weer aaneengegroeid. “Alleen als ik hard rem voel ik het nog in mijn schouder, maar verder gaat alles goed!”, aldus Tonnie. Dus hij kan weer aan de bak met zijn CBX-1000.

Tonnie van de Bunte

Ook gespot

Welke SAM’ers hebben we nog meer gezien? We noemen er enkele, die we graag nog even hadden willen spreken, maar ja, het was ook zo druk in de paddock, met meer dan 600 inschrijvers!

Uit de lijsten met vrij circuitrijden: Ton van Kruiningen met zijn Yamaha DCM 500cc eencilinder, Peter van der Velde met de Yamaha XS650, George en Ron Hand met een Kawasaki S2 350cc en een Honda CB750, Bort Koelewijn met een XS500 (wat heeft die man veel Yamaha ’s!), Will de Haan met Laverda GTLC 750

In de deelnemerslijsten van de Vier uren van Spa vonden we nog meer namen, maar die mensen waren vaak zéér druk met hun wedstrijd, dus hebben we hen ons geneuzel bespaard. We noemen bijvoorbeeld even de mensen van Van Dijk Laverda Racing net als in Oss ook hier in een prominente positie, totdat pech hen terugzette in het eindklassement.

Bort Koelewijn

Alle foto’s © Festina Lente, Gijs van Hesteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *