Het kwartje viel wel, maar niet hard genoeg

In de sinds kort verkrijgbare Friese editie van De Streekkrant verscheen gisteren een artikel over het project QR – Dwars door Dokkum. Als direct betrokkene merk je dat zo’n verhaal nooit helemaal de lading dekt, maar met deze positieve publiciteit zijn we best tevreden. Eerdere berichtgeving in de media had aanvankelijk geleid tot misverstanden. Daarover schreef ik in dit blog eergisteren QR-plannen en de vragen die daar bijhoren. Dit keer was het positiever, al staan Rogier Peters en ik een tikje voor joker met die QR-kubussen. 

Hier de tekst van De Streekkrant:

Links Rogier en rechts Gijs.

En hier de tekst in digitale vorm:

Pilot met OR-codes gaat nieuwe fase in

“Het kwartje viel wel, maar niet hard genoeg”

DOKKUM – Afgelopen zomer werd in Dokkum een proef gehouden met OR-codes in de binnenstad. Doel was om toeristen naar verschillende winkels te lokken met een code, die zij konden scannen met hun mobiele telefoon. Het scannen werd een succes. Ruim 1000 keer grepen mensen naar hun telefoon. Nu gaat het project een nieuwe fase in waarbij ondernemers nog creatiever moeten worden.

Het project werd opgezet door Rogier Peters van Douma Reclamedingen. Voor het project wordt samengewerkt met Kabelnoord, Nofcom en het ROC Friese Poort.
“We merkten dat de binnenstad steeds meer te maken krijgt met leegstand. Verschillende etalages stonden al leeg en daar wilden we iets mee doen.”

De codes werden in korte tijd ontwikkeld, waarna ondernemers er zelf een aanbieding aan konden koppelen. Door het scannen van de code gingen de mensen automatisch naar de winkel. Daar vonden ze een aanbieding, die elke dag gewijzigd zou kunnen worden. Veel ondernemers deden aan de proef mee en al snel liep het aantal gescande codes op naar zo’n 1000. Het probleem was dat de vervolgstap nog niet gemaakt werd. Mensen scanden wel, maar gingen vervolgens niet naar de winkel om iets te kopen. Daar willen we met het nieuwe project verandering in brengen. Ondernemers moeten creatiever worden met hun. aanbiedingen. Je zag vaak dat ze er wel iets hadden staan, maar dat ze het daarna nooit meer veranderden. Het kwartje viel wel, maar niet hard genoeg. Voor het project krijgt de organisatie € 28.000,-.


Noot GvH: Die bijdrage krijgen we via de PMJP-regeling Leader+.

   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *