Fryslantis verzamelt goede ideeën

Omgaan met demografische krimp

Tijdens de meest recente toogdag van het zich in Noordoost-Friesland afspelende crowdsourcingproject ‘Fryslantis‘ presenteerden verscheidene sprekers hun voorstellen voor plattelandsinnovatie. Locatie was het pand van de Rabobank in Damwâld. De reikwijdte van deze ideeën liep nogal uiteen. Soms waren ze simpel en recht toe, recht aan. Zo was er een plan voor de Foodtruck, een snackwagen die de snelle hap zou bereiden uit lokale, duurzame producten. Een goed idee, vonden de toehoorders. Maar hoe het aan te pakken? “Zoiets bestaat al, elders in Friesland,” zo stelde één van de aanwezigen, een docent van NHL Hogeschool. “Zo’n gezonde snackwagen was vorig jaar een NHL-project. Maak gebruik van die ervaring.”

Tijdens de vorige bijeenkomst van Fryslantis, in een leegstaand winkelpand in het centrum van Dokkum.Foto Marit Anker.
Tijdens de vorige bijeenkomst van Fryslantis, in een leegstaand winkelpand in het centrum van Dokkum.
Foto Marit Anker.

Kabelnoord-trainees Wytse de Boer en Marianne Reitsma presenteerden hun ´Uitzendbureau voor Friese Jongeren´. Ze proberen het probleem van wegtrekkende jongeren en jeugdwerkeloosheid te ondervangen. Misschien kan dat door nieuwe, flexibele combinaties tussen werkgevers en werkzoekenden. Bijvoorbeeld met traineeschappen en flexplekken. Zo blijven kennis en werkgelegenheid voor Noordoost-Friesland behouden.

Van droom naar daad blijft het moeilijkst

Ook ingewikkeld en complex waren plannen voor import en export van innovatieve ICT-ideeën, zoals Ferenc Jacobs die voorlegde, of voor regiobreed draadloos internet voor toeristen. Zoals wel vaker praatte het makkelijker als het ging over de kleine ideeën en kregen de grote minder aandacht. Gelukkig was jongerenvideoclub NetNix aanwezig om het besprokene vast te leggen.

Pitchen over draadloos internet

De Fryslantis-pitch van Gijs met Ferenc. Foto met dank aan NetNix
De Fryslantis-pitch van Gijs met Ferenc. Foto met dank aan NetNix

De hierboven genoemde Ferenc Jacobs en ik mochten ook een pitch doen. We bespraken in een notendop de problematiek van een nieuwe vorm van breedband: WiFi Waddenzee. Vooral voor de toeristische branche worden mobiel of draadloos internet anywhere, anytime onderhand bijna een voorwaarde. Ik sprak er als de incumbent, namens de zittende leverancier Kabelnoord, die weliswaar een innovatief idee heeft, maar zich zorgen maakt over de problematiek van de organisatievorm. Coöperatie, Stichting, BV, NV, PPS? En zorgen over het zakelijke model op de lange termijn. Betalen de gemeenten, de ondernemers, de VVV’s, of de toeristen? En hoe moet je omgaan met de wetgeving omtrent overheidssteun, of het feit dat het hier gaat om top-down invoering van draadloos internet?

Ferenc’s papier was nog maagdelijk wit. Hij bekeek de kwestie vanuit een heel ander perspectief. Hij deed een bijdrage vanuit zijn ervaring met crowdsourcing en crowdfunding en bracht die in verband met open-net-modellen en bottom-up aanpak. Wat is de beste manier? Misschien ligt de waarheid in het midden.

Gijs keek bijna dubbel van alle nieuwe ideeën.Foto Marit Anker
Gijs keek bijna dubbel van alle nieuwe ideeën.
Foto Marit Anker

En het vervolg?

Wat bleef er over onder de streep? Sommige plannen vonden al meteen veel bijval, over andere waren met name de aanwezige ondernemers nogal sceptisch. Logisch, zij zijn het ook die van dromen daden moeten maken. Voor vandaag was het even voldoende. Het Instituut voor Maatschappelijke Innovatie (IMI), dat het hele proces in opdracht van de Dokkumer woningcorporatie Thús Wonen begeleidt, zorgt voor een verslag en voor vervolgstappen. En samen met de eigenaren worden de beste pitches verder uitgewerkt.

Die lijken nu nog een tikje diffuus. En hoe lastig is het niet, om van nul naar één te komen. We moeten er, juist in Noordoost-Friesland, voor waken dat we niet teveel in beperkingen blijven denken. Laten we creatieve ideeën blijven bundelen, samen zoeken naar onderdelen die uitvoerbaar zijn. Of misschien moeten we nog meer gebruik maken van voorbeelden, die zich in andere regio’s al bewezen hebben. Beter goed gejat dan slecht bedacht!

Met dank voor de tekstuele bijdrage van Tineke Admiraal, RTV Noordoost-Friesland.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *