Wil je dragracen met caféracers?

Dit is het V-Ringtreffen van Hengelo

Gelijktijdig met de Hamove-wegraces op de Hengelose Varsselring vond voor de tweede keer het V-Ringtreffen plaats. Organisator Wil Coopmans volgde zijn passie en deed er alles aan om de liefhebbers van caféracers en andere zelfbouwmotoren bijeen te brengen. Het werd een boeiende mix van effectief organiseren en tegelijk loslaten van zaken die zichzelf regelden. Gijs van Hesteren schreef zich in als deelnemer en brengt verslag uit.

Woest motorgeweld bij het zwaaien van de gele startvlaggen. (Foto: Gijs van Hesteren)

Vaak is zo’n treffen vooral een kijkevenement. De ambities van Wil Coopmans gingen verder. Hij maakte er een actieve ontmoeting van. Natuurlijk, het begon met zien en gezien worden. Dat speelde zich af in een prominente hoek van het rennerskwartier, ruimhartig ter beschikking gesteld door Hamove, de club die ieder jaar de races organiseert. 

“Het begon allemaal in oktober 2015, nadat Tessa van de Battle of the Nations me had uitgenodigd om een caféracertreffen te organiseren op het TT-circuit”, legt Wil Coopmans uit. “Dat was een groot succes, met heel veel caféracers en heel veel belangstelling van het publiek. Het jaar daarop stonden we er weer. We hadden Hamove meegevraagd met hun stand. Zo kwam het dat wij op onze beurt gebruik mochten maken van de gastvrijheid op de Varsselring. We zijn er erg blij mee, want de Battle vindt dit jaar geen doorgang. De actieve elementen hier: de motorsprint op zaterdagavond en de circuitrondes op zondagmiddag, die vielen bij alle partijen in enorm goede aarde.”

Onder de tentoongestelde caféracers bevonden zich behalve de in de hoofdtekst genoemde motoren onder meer Yamaha’s TR1 en XS650, een Honda CB250 uit 1968, een Sparta-JLO 250 cc, verscheidene Honda’s CX500, diverse BMW’s en Moto Guzzi’s, enkele zeer antieke motoren zoals bijvoorbeeld een Monet Goyon uit 1912 en een driecilinder Suzuki 380 cc ram-air tweetakt. En alles kwam aan de start bij de sprints! (Foto: Gijs van Hesteren)

Behalve dat zorgden Coopmans en zijn vrienden voor een laagdrempelige omlijsting met koffie, barbecue, zondagochtendontbijt, stands en livemuziek, allemaal omkaderd door een sfeervol, afgeladen rennerskwartier en op het circuit prachtige wegraces door IRRC, Benecuppers, CMRCH-classics, moderne en klassieke zijspannen en een speciaal voor dit weekend samengestelde tweetaktklasse.

Jan Zaagkuile, winnaar van de sprints: “Zelf was ik de laatste die dit had verwacht.” (Foto: Gijs van Hesteren)

Alles via Facebook

Coopmans is professioneel motorbouwer. “Eigenlijk ben ik veel te druk om zelf motor te rijden. Ik ben altijd aan het bouwen. Vooral veel Yamaha’s XV, maar eigenlijk is het begonnen toen ik bij een zoektocht naar Harley-onderdelen stuitte op een tank-zitcombinatie voor een Honda. Ik heb de Honda die eronder hoorde erbij verzonnen. Die verkocht ik na voltooiing zó snel, dat ik meteen aan een volgend project ben begonnen. Het is nooit meer opgehouden. Ik bouw aan de lopende band XV’s voor liefhebbers over de hele wereld. Voor dit hele jaar zit ik al vol. En ik verkoop allerlei speciale onderdelen. Nee hoor, niet via een webwinkel. Ze weten mijn Facebookpagina ‘Dutchcaferacers’ prima te vinden.”

Veel bouwers hadden hun motor mee naar Hengelo gebracht. Het niveau van de tweewielers was hoog. En dan het gezamenlijke rijden! Deelnemers en publiek genoten volop van diesel- en benzinedampen, zwarte strepen rubber op het asfalt en dreunend uitlaatgeweld van de motorsprint op zaterdagavond en de circuitrondes op zondagmiddag.

Alleen opgepoetst

Een kleine veertig machines namen deel aan de V-Ringsprints op de Varsselring – met bouwjaren tussen 1912 en 2017 en vermogens van tien tot 150 PK. De Thunderstar dieselracer van Kees van der Starre trok veel aandacht, al verspreidde deze minder zwarte rook en roet dan voorheen. Jan Zaagkuile won de sprints, die werden verreden in meerdere series volgens een afvalsysteem. Dat deed hij met zijn BMW K100RT, niet de eerste machine die je daarvoor zou uitkiezen. Hij wist motoren met veel meer vermogen en minder gewicht zoek te rijden, waaronder een duo zeldzame Egli-Vincents en enkele zeer dikke viercilinders van Japans fabrikaat.
Jan Zaagkuile: “Ik kocht de motor vorig jaar september. Het blok heb ik niet eens open gehad. ‘Never change a running system’. Gewoon verse olie erin en oppoetsen. Dit is pas de tweede rit die ik met de motor maak. Hij is nog maar net afgebouwd. De eerste keer eigenlijk dat ik echt gas heb gegeven.” Bloemen en een beker voor Jan.

Over de circuitrondes op zondag: het officiële programma liep een tikje uit en daarom werden de oorspronkelijk ingeplande vier ronden teruggebracht naar twee. Sommige caféracecoureurs hadden nog nooit eerder op een gesloten circuit gereden. “Geweldig! Dat dit zo leuk zou zijn had ik niet gedacht”, zei standhouder Tim Olgers, die de rit maakte zijn verbouwde Yamaha TR. Iedereen had best nog wat langer willen rijden, maar het was goed zo.

Wil Coopmans na afloop: “Het was een grandioos succes. Prachtige verbouwde motoren met nog prachtigere motorrijders en -rijdsters. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken, maar de sfeer was top, het weer lekker en hoe mooi is het om al die fanatieke mannen en vrouwen te zien, die hun passie voor motoren met elkaar delen. De samenwerking met de Hamove verliep goed.”

Dit artikel verscheen in nummer 148 van Het Motorrijwiel (juli-augustus)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *