Ducati Clubraces 2007

Afgelopen weekend vonden de races plaats van de Nederlandse Ducaticlub. Elk jaar verzamelen honderden gelegenheidscoureurs zich op het TT-circuit bij Assen. Het is in de motorsport één van de grootste amateurevenementen van het jaar. Breedtesport in optima forma!

Huub Hendriks schrijft op zijn site bij deze foto: “Simpel single cilinder, what could be the trouble?”. Foto Huub Hendriks, http://home.planet.nl/~hgth/

Sinds het beëindigen van ons zeilbedrijf ben ik er ook bij, elke keer met mijn MZ Scorpion. Maar dit keer met weinig succes. Al tijdens de eerste trainingen begon de motor te haperen. Terug in de pits stopte hij er helemaal mee. De compressie was weg. Vermoedelijk is er iets aan de hand met de kleppen of de zuiger.

Jammer, dat veroordeelde me tot een toeschouwersrol en daar waren we niet voor gekomen. En de nieuwe Ducati heb ik ook al niet gewonnen. Maar ja, shit happens. Inge trouwens was allang blij. Wie niet rijdt zal ook niet vallen.

Niet dat er niet genoeg te zien en te beleven was. Mijn motorvrienden met de eencilinder motoren reden wél, dus Inge en ik konden ze aanvuren. Gert, Huub, Gert-Jan. Ab, Mark, ze reden voor wat ze waard waren. Jammer dat de klasse waarin ze met hun motoren thuishoren niet meer deel uitmaakt van de clubraces. Vroeger reden wij in de SAM (Stichting Aanvullende Motorsport) tot 700 cc. Er was veel meer gelijkheid in motortype en motorvermogen dan in de huidige klasse: de ‘Ducati Open’.

Daarin rijden ook dikke tweecilinders tot 1000 cc en 120 PK mee – een ongelijke strijd. We zouden de Ducaticlub en de Stichting SAM moeten vragen het volgend jaar toch weer anders te doen.

Het was nog een heel circus, dat weigeren van mijn MZ om nog aan te slaan. Op een gegeven moment stond er een zestal goedwillende collega’s om mij en de motor heen, met allerlei goedgemeende adviezen. Toen dat ontaardde in het lukraak gooien van plasjes bezine in de richting van de inlaatkelken van de carburateurs en bijbehorende brandjes rondom het motorblok vond ik het welletjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *