Wedergeboorte van de Ital-dag

Tiel. Al heel lang hadden liefhebbers van Italiaanse motoren de vaste gewoonte om elkaar jaarlijks tijdens de ‘Italdag’ te ontmoeten. Dat resulteerde in vaak zeer drukbezochte dagen in Soesterberg, Amsterdam en Hoofddorp, meestal ergens half augustus. Ineens, vorig jaar, was er niemand meer die zin had om de organisatie op zich te nemen. Was dat terecht? Nou nee, dat zagen we afgelopen zondag tijdens de Italdag, die dit jaar plaatsvond in Tiel.

Italdag 2009 – R.M. Zonderman, Magni Sfida 1000 Moto Guzzi

Misschien lag het aan het mooie weer van het afgelopen weekend. Het parkeerterrein van Wegrestaurant ‘De Betuwe’, langs de A15 in Tiel, was afgeladen met motoren van Italiaanse makelij en met hun eigenaren. De Ducati’s, Moto Guzzi’s, Laverda’s, Moto Morini’s, Aermacchi’s, Benelli’s, MV Agusta’s, Cagiva’s, ze waren er allemaal, dankzij de gebundelde samenwerking van alle Italiaanse motorclubs. Het initiatief tot deze wedergeboorte kwam vanuit de Ducaticlub Nederland, om precies te zijn van de clubcorifeeën Jan en Stella van Dijk.

Italdag 2009 – Luc Meermans, Laverda SFC 750

Het was een evenement zonder pretenties, ván liefhebbers, vóór liefhebbers. Commercie mócht, maar was niet de hoofdzaak. Motorrijders zochten elkaar op, bekeken en becommentariëerden elkaars motor en gingen na afloop tevreden huiswaarts. Maar niet dan nadat het hoogtepunt van de middag gepasseerd was: de verkiezing door een deskundige jury van de mooiste en meest originele Italiaanse motor, in twee categorieën: vóór 1980 en ná 1980.

Prijzen

Luc Meermans uit het Belgische Puurs won de prijs in categorie vóór 1980, met zijn smetteloze (en originele!) Laverda 750 SFC, een volbloed sportmachine uit de jaren zeventig. Een motor, die hij niet behandelde als een museumstuk, maar waarmee hij op eigen wielen vanuit Vlaanderen naar Tiel was gekomen.

De Magni Moto Guzzi van R. Zonderman uit Westerbroek kreeg de andere plaquette en eveneens eeuwige roem in de categorie ná 1980. Deze Guzzi was heel bijzonder; de firma Magni produceerde in zeer kleine oplagen specials op basis van de dwarsgeplaatste V-twins. Daarbij schuwde het bedrijf onconventionele oplossingen bepaald niet. Zonderman heeft deze Magni Sfida in 1993 nieuw gekocht en sindsdien heeft hij er 107.000 kilometer mee gereden.

Meer dan tweeduizend bezoekers dit jaar in Tiel – ver boven verwachting, aldus de organisatoren. Volgend jaar volgt ongetwijfeld een herhaling, met nog meer stands en prijzen!


Dit artikel met foto’s is gepubliceerd in de volgende tijdschriften:

‘Het Motorrijwiel’- maandblad
‘Kickxstart’- maandblad
‘Motorsport Nieuws MON’- maandblad

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *