Betekenisvol leren met ICT

Geplukt van de website van NijFinster, het zorg-op-afstandbedrijf waar ik af en toe mijn tijd in steek:
“NijFinster verzorgde op 30 maart miniworkshopjes Skypen op de Samen Deskundigerdag op de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. De middag werd georganiseerd door Friese basisscholen. Dit gebeurt vanuit het Samen Deskundiger Verband Fryslân en een aantal Friese onderwijsprojecten.”

Organisatoren Sijbrand Dijkstra en Willem Wouda spreken de volle NHL-zaal toe. Foto Gijs van Hesteren

Hogere onderwijsambities

We citeren de organisatie van de dag:
“De Friese basisscholen hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan de onderwijskwaliteit. De volgende stap is het streven naar hoge ambities bij ouders, leerkrachten en kinderen. Om de ambities te verhogen moet het leren aansluiten bij de maatschappij. Het moet betekenisvol zijn. Kinderen moeten weten waarom ze naar school gaan en wat hun toekomstperspectief is.

“In 1996 is er onderzoek gedaan naar effectieve scholen. Uit het onderzoek blijkt dat er bij effectieve scholen sprake is van een evenwicht tussen aandacht voor interne processen en leerresultaten en innovatie en netwerken. Veel scholen besteden echter 70% aan interne processen en leerresultaten en 30% aan innovatie en netwerken. Dit komt vooral door de hoge druk van de wettelijke verplichting om goede leerresultaten te halen. Competentieprofielen, instructiemodellen, lesmethoden en leerstrategieën beheersen de dagelijkse praktijk. Hierdoor is er weinig ruimte voor innovatie en netwerken met de omgeving.

“Woensdagmiddag 30 maart konden alle leerkrachten en directeuren zien en ervaren hoe je door inzet van multimedia het leren beter aan kan laten sluiten bij de maatschappij. Natuurlijk zijn er op basisscholen al veel goede voorbeelden. Deze middag werd gebruikt om deze voorbeelden te presenteren aan andere scholen en zo van elkaar te leren.”

NijFinster

Van de website van NijFinster:
“In samenwerking met Kabelnoord zette NijFinster haar kennis in: van beeldcommunicatie in het algemeen en ten behoeve van het onderwijs in het bijzonder, door op deze middag een kraam in te richten en workshops te verzorgen.”

De marktkraam van NijFinster/Kabel Noord. Foto Gijs van Hesteren

Een dag later terugkijkend moet ik vaststellen, dat het tweehonderdkoppige onderwijzend publiek nog niet heel veel interesse heeft in videoconferencing. Het duurde aanvankelijk al even voordat de broodnodige gastaccounts op het draadloze netwerk van NHL Hogeschool deden wat ze moesten doen. Begrijpelijk dat het netwerk goed beveiligd is: met duizenden hackende studenten kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Dankzij tomeloze inzet van de helpdeskers was er uiteindelijk toch internet beschikbaar.

Dankzij dat internet kon ik skypeverbindingen leggen met Ieteke Bosma en Grada Herrema, de stagiaires bij Kabel Noord. En zie: meteen bleven er mensen staan voor mijn marktkraam. Helaas was er niet veel tijd meer over. Zo’n kraam kan aandacht trekken in de aanloop en de pauze; daarna zijn er workshops en gaan de deelnemers weer naar huis.

Les voor de volgende keer: we zetten de Skypeverbinding permanent open en we laten de persoon aan de andere kant consequent roepen naar elke passant: “Hé, mevrouw, wij zitten in Dokkum, heb u zin om even met ons te praten?”

Logo NijFinster

Zie ook www.nijfinster.nl

2 thoughts on “Betekenisvol leren met ICT

  1. Het viel mij op dat workshops en marktkramen, die iets boden wat aansluit bij de het gebruikelijke en hier ook voor ontwikkeld zijn de meeste belangstelling hadden. Als we het plaatsen op de behoeftenpiramide van Maslov dan zitten deze in de laagste laag: voldoen aan verwachtingen/ overleven. De toepassingen zoals expert op afstand enz. zitten op de lagen er boven: voldoen aan wensen (succes) of voldoen aan niet herkende behoeften (transformatie). We hoeven ons dus nog niet te vervelen Gijs.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *