SAM-Geluidsmeetdag voor motoren
Op zaterdag 26 maart een goed bezochte meetdag van SAM Motorsport bij Star Twin Motors te Loenen. Cees van der Starre had zijn bedrijf en vakkennis daartoe ter beschikking gesteld. Een veertigtal motoren werd onderworpen aan een geluidstest, onder toezicht van SAM-voorzitter Evert Welvaart. Met alle respect: het echte werk werd er verricht door geluidsspecialist Frits Overmars. Frits is een kleurrijk figuur uit de motorsport, al lang geleden onder andere bekend als hoofdredacteur van Moto73 en ook heden nog steeds als geluidsadviseur verbonden aan de KNMV.
De komende jaren kunnen we steeds strengere controle verwachten tijdens circuitevenementen. Bijvoorbeeld bij SAM Motorsport mogen de machines maximaal 94 dB voortbrengen op circuitdagen en 104 dB tijdens racedemo’s. Over de in samenwerking met de Zomeravondcompetitie plaatsvindende SAM-wegraces zouden we het misschien al helemaal niet moeten hebben: daar is zelfs een standaard door de fabrikant gemonteerde uitlaat al te luid.
Sleutelen bij Star Twin
Machines die te veel geluid produceerden konden deze dag meteen worden aangepast en nogmaals gemeten. Sommigen deden dat zelf, zoals de Zeeuwse zeeman Joop van der Have met zijn Honda viercilinder demoracer, die zich wel zesmaal meldde bij Frits en Evert, met telkens weer één lamelletje meer of minder aan het eind van zijn uitlaatpijpen. Resultaten: 112, 107 en 112 dB. Anderen konden ervoor terecht in de werkplaats van Star Twin. De BMW van Kicxstartschrijver Harry Corino bijvoorbeeld ging al meteen terug van 120 naar 110 dB en ook de Yamaha XS650 wegracer die meereed in de Belgische klassieke competitie bleef na de Startwinbehandeling keurig binnen de perken, met 102 dB.
De uit de NMB-races van veertig jaar geleden bekende Jan Wagemakers had zijn twee Honda viercilinders meegenomen, alsmede een kistje uitlaten in diverse uitvoeringen. De Egli-replica produceerde 109 dB. De Bol ‘Or endurancemachine had een beste resultaat van 119 dB en een slechtste van niet minder dan een trommelvlies splijtende 131 dB. Daarmee zette de Honda het record van de dag. Best leuk en spectaculair voor ons als omstanders, minder prettig voor Jan, die toch echt aan het werk zal moeten, als hij de motor regelmatig zal willen inzetten.
Ducatisten
Harry Donders had voor de Ducati Sport Classic van zijn vrouw of vriendin een ruime keus aan zelfgemaakte decibelkillers meegenomen, die heel mooi pasten in de eveneens zelf gelaste MotoGP-type uitlaatdempers. Het scheelde nogal welke gemonteerd waren. Het geluidsniveau liep uiteen van een ongedempte 116 dB naar 110 met de ene en 102 dB met de andere decibelkiller. Een mooi stuk huisvlijt, overigens!
Mark de Vink had zijn twee wegracers bij zich. De 350cc eencilinder won het makkelijk van zijn 650 cc Pantah: 103 tegen 101 dB. Allebei de machines mogen daarmee gewoon meedoen aan Clubrace en demoraces.
XS’en
Helaas kon ik mijn eigen XS niet laten meten. Enkele dagen ervoor had ik de machine min of meer klaar, maar bij de eerste proefrit door de straat trok de machine een oliespoor van honderd meter, dat ook vandaag na enkele flinke regenbuien nog goed te zien is. De oorzaak: een lekkende benzinekraan, in combinatie met een niet goed afsluitende vlotternaald. Lekker hoor, drieëneenhalve liter ook al niet goedkope synthetische smeerolie verpest door vijf liter dure superbenzine! Geen wonder, dat de XS er alles uit gooide via de carterontluchting.
Wél gezien: de XS caféracer van Jan Smit (103 dB) en de machine van Marcel Goudzwaard, die deelneemt aan de Belgische classicscompetitie. Marcel begon bij 118 dB, duidelijk een beetje veel. Na de Startwinbehandeling bleef er 108 dB van over. Nu maakt ie een kans.
Een dag voor iedereen
Volgens velen, waaronder toevallige omstanders die niet weg te slaan waren een erg leuke dag. Lekker bezig met de tweewielers en lang niet zo gevaarlijk als echt circuitrijden…
Alles is voorbijgekomen: klassieke demoracers en echt snelle ONK en OBK motoren, mensen die een circuitdagje wilden gaan doen en passanten met straatmotoren. Een greep uit der merken en typen die gemeten zijn: moderne MV’s, Ducati’s, Aprilia’s; klassieke Laverda’s, Yamaha XS’en, Kawasaki’s, Suzuki’s, BMW’s, Honda’s en ABSAF’s.
Een uitgebreide fotoreportage staat intussen op de SAM-website:
http://www.sammotorsport.nl/sam-geluidsmeetdag-2011.ashx
En ook een video staat intussen op YouTube:
Een greep uit de gemeten waarden:
Gijs van Hesteren | MuZ Scorpion 682 | 98 |
Theo Schakel | Cagiva Raptor 1000 | 99 |
G. Harmelink | Yamaha 3YK 350 | 100 |
Mark de Vink | Ducati 650 | 101 |
Gijs van Hesteren | Ducati Monster 1000 | 101 |
Mark de Vink | Ducati 350 | 103 |
Jan Smit | Yamaha XS650 | 103 |
Klaas Vink | Guzzi Le Mans 1000 | 105 |
Jan Wagemakers | Honda Egli | 108 |
Lau Wensink | Ducati 350 | 109 |
Joop van der Have | Honda 500-4 | 112-107 |
Antoin van Gemert | Maxton 250 | 113 |
G. Harmelink | Yamaha DS7 250 | 115 |
Lau Wensink | Ducati 250 | 115 |
Harry Corino | BMW 600 | 119-110 |
Jan Wagemakers | Honda Bol ‘Or | 131-119 |