NetNix, stichting met een missie
In 2009 kreeg NetNix een vliegende start, onder de gepassioneerde leiding van stichtingscoördinator en creatieve wervelwind Anneke Smidt.
Samen met wisselende groepen jonge mensen voerde zij de twee eerste opdrachten – videoproducties voor Vital Rural Area en voor de Gemeente Kollumerland c.a. – succesvol uit. Daar heb ik in dit weblog al eens vaker over geschreven, bijvoorbeeld in Voetbaldrama door gemiste strafschop, Ja wis, tinke, net drinke, Netnix impulsief en Netnix filmt de toekomst.
Na het leveren van deze proeven van bekwaamheid was de naam van NetNix gevestigd en ontstond er een stroom van nieuwe projecten. Samen met de projectcoördinator stak Kabel Noord veel tijd en energie in de verdere uitbouw van het concept. Zelfs internationaal speelt de multimediastichting nu een rol, bijvoorbeeld bij de kennis- en jongerenuitwisseling van het zogenaamde Meetjeslandproject – een spin-off van Vital Rural Area.
Hoezo dan?
De statuten stellen, dat de Stichting NetNix jongeren mee wil laten denken over een kansrijke toekomst. NetNix brengt keuzemogelijkheden in beeld en zet hen aan tot nadenken daarover. De doelgroep wordt er actief bij betrokken door gebruik van multimedia en vernieuwende internettoepassingen. NetNix initieert en begeleidt projecten waarin jongeren in samenwerking met overheid, onderwijs en bedrijfsleven hun eigen ‘user generated content’ creëren.
Het meest recente voorbeeld is de video Laat zien wat je doet: NetNix meets Expo! De netwerkorganisatie De Gouden Driehoek Noordoost-Friesland organiseerde een bezoek aan de ondernemersbeurs Expo Noordoost-Friesland, voor leerlingen van de Dokkumer scholengemeenschap. NetNix laat ’t zien!
En nu verder
Dat is allemaal leuk en aardig, maar het hele project staat of valt met de tijd die de projectcoördinator er in kan steken. Dat wordt steeds lastiger, want voor niets gaat de zon op. Eigenlijk is er een stabiele, jaarlijkse vaste bijdrage nodig. Bij voorkeur van de gremia die jongerenbeleid het hoogst in het vaandel hebben. Die willen ook wel, maar vaak zitten er wetten in de weg, of praktische bezwaren.
Ach, we hebben daartoe de afgelopen maanden al heel wat ijzertjes in het langzaam malende raderwerk van de zittende machten gestrooid. Hopelijk gaat er iets knarsen. De komende weken zullen we weer aan vele jasjes moeten trekken.
Aan de bezoekers op die youtube account kan het succes niet worden afgelezen. Misschien tijd voor een andere koers??
Bezoekersstatistieken vertellen niet het hele verhaal; met name hier niet. YouTube is maar één van de publicatiekanalen voor de video’s. Ze worden vaak ook vertoond op locatie, ingezet als leermiddel of uitgezonden via lokale televisie.
Daarnaast is publicatie niet het enige einddoel. Het productieproces is op zichzelf al een ’target’.
Oke, dat begrijp ik, maar misschien toch meer nog bij de doelgroep brengen. Die zitten denk ik niet op congressen.
De koers voor de video’s lijkt me de juiste. Meer communicatie – zeker bij de doelgroep – over de producties zou goed zijn, daar heb je helemaal gelijk in. Klusje 1001.
Even serieus, het komend jaar krijgt dat extra aandacht.