Onthullingen en debat
Het wegracen met motoren heeft nog steeds een toekomst, dat was op te maken uit het vergadergedeelte van de jaarlijkse ‘Vriendendag’ van het TT-circuit. Intussen telt de Stichting Vrienden TT-circuit meer dan vijfduizend van deze vrienden en men streeft naar verdubbeling, aldus voorzitter Pieter Hofstra. Er was nog meer nieuws. Een deskundigenpanel onder leiding van Martin van Ellinckhuyzen liet zich ongezouten uitspraken ontlokken en Corné Klijn, programmamaker en sportcommentator bij RTL, bracht hoopvol nieuws over motorsport op de televisie.
RTL gaat voor wegracesport
Corné Klijn kondigde gunstige ontwikkelingen aan. “Enkele jaren geleden verloren we de uitzendrechten. Het werd domweg te duur voor ons bedrijf. Uiteindelijk is motorsport een nichesport, met rond de 350.000 kijkers tijdens een Grand Prix. Echter, nu de sport al enkele jaren achter de decoder is verdwenen zien we de publieke belangstelling verder teruglopen. Ik kan aankondigen dat we goed onderweg zijn met nieuwe onderhandelingen over de rechten. Als het allemaal lukt, dan zenden we vanaf volgend jaar weer verslagen uit van alle klassen van de MotoGP, World Superbike en British Superbike. Ook zullen we proberen om nationale evenementen uit te zenden. We denken dat wij als commerciële zender het aangewezen medium zijn. De publieke omroep heeft in het verleden al te vaak aangetoond dat ze de prioriteit te gemakkelijk verlegt naar voetbal, wielrennen of andere grote sporten, ten koste van motorsport.”
Rijden op stratencircuits: levensmoe of meters maken?
“Wie met de moderne machines van vandaag wil rijden op stratencircuits als dat van Oss moet wel levensmoe zijn!” Dit stelde motortalent Bryan Schouten dit weekend, tijdens de paneldiscussie van de Vriendendag. Wegracelegende Wil Hartog was het er niet mee eens. “Het veronderstelde gevaar zit verborgen in je eigen gashendel en remhendel. De jaren zestig en zeventig zien we nu als de gouden jaren van de Nederlandse motorsport. Juist dankzij de ruime keuze aan evenementen op stratencircuits leerden wij snel. Op televisie waren we niet te zien. Coaches hadden we niet. Meters maken, dat was het geheim van de sport.”
Ziehier het verschil tussen toen en nu. De 250 overwegend vergrijsde hoofden van de TT-vrienden knikten instemmend. Zij waren erbij, toen de Grote Drie – Hartog, Middelburg, Van Dulmen – internationale triomfen vierden. Echter, anno 2013 zit de wegracesport in een lastig parket. De economische crisis is voelbaar. De bezoekers- en deelnemersaantallen van de wedstrijden lopen terug, meedoen wordt duurder en duurder, we kijken anders aan tegen veiligheid en milieu. Vraagt dat niet om andere oplossingen dan toen?
Motorsport in de eenentwintigste eeuw
De panelleden hadden allen hun eigen ideeën hierover.
Bryan Schouten vervolgde: “Dit seizoen reed ik in het Spaanse kampioenschap. Er zijn veel circuits, veel wedstrijden, het publiek kan gratis naar binnen en het niveau ligt heel hoog. Dat zorgt voor de wisselwerking tussen publiek en sport die we in Nederland misschien niet meer kennen sinds de zeventiger jaren.”
KNMV-wegracecoach Joey Litjens was het ermee eens. “Talent is hier genoeg, maar waar moet je rijden? In feite hebben we alleen het TT-circuit. Maar, er is veel te bereiken met goede coaching. Zelf heb ik een zwaar motorongeluk achter de rug. Dat heeft mij mede gevormd. Ik hamer er steeds op bij mijn pupillen: haal het beste uit jezelf, probeer meer dan de rijder naast je, blijf iedere dag zoeken, er is altijd meer, het is nooit op!”
Op de VIP-zetels voorin de Mediazaal van het TT-circuit zaten nog meer bekenden, zoals TT-ambassadeur en drievoudig wereldkampioen zijspannen Egbert Streuer. Hij zag toekomst in het plan van de Asser wethouder Henk Mathijsse voor de bouw van een TT Instituut. “Begeleiden en opleiden, dat kan veel brengen” zei Streuer. “Zeker als dat instituut zich richt op motorsport is het een superidee. Techniek verbinden met sport, dat is waar het altijd al om ging bij motorsport!”
Wil Hartog vulde aan: “Motorsportbond KNMV heeft de allerbelangrijkste rol. De schaatsbond doet het ook: stuur sporters de wereld rond. Maak dat mogelijk, financieel en organisatorisch. Kijk even naar het British Superbike: met tien dik de bocht in, buitenom passeren. Zo leren de jongens omgaan met tegenstand. En probeer ondanks alles het rijden op stratencircuits tóch weer te faciliteren.”
Applaus uit het publiek, maar ja, dat bestond vooral uit grijze hoofden.
Vriend worden
Ook gratis vriend worden van het TT-circuit? Ga naar http://www.vriendentt.nl/
Meer foto’s: www.ingevanhesteren.nl
Tekst en foto’s: Festina Lente, Gijs en Inge van Hesteren
www.festinalente.nl