De innovatiespotter en het rauwe talent

Innovatiespotter logoDinsdagmiddag, de vergaderzaal op de zolder van de Zwolse vestiging van Van Ede & Partners. Bijeen: een tiental ondernemende cliënten, partner Annemarie Resink, Gea Vellinga van de Innovatiespotter. En ik zat erbij.

“Vandaag krijgen jullie een cadeautje,” opende Annemarie. Het was een correcte inschatting, vond het gevarieerde gezelschap na afloop van de middag. Daarover later.

‘De Innovatiespotter’, is het een werkwijze of een bedrijf? De vraag bevat het antwoord – allebei. Met het concept beoogt Gea Vellinga innovatief ondernemend Nederland in kaart te brengen, met de nadruk op Noord-Nederland. “Er gebeurt heel veel in het noorden, maar men weet het niet van elkaar, men deelt geen ervaringen en men vindt het wiel steeds opnieuw uit! Daar willen we iets aan doen. Het verschaffen van inzicht en overzicht, dat is ons doel.”

Met het gelijknamige bedrijf bouwde Gea een omvangrijke databank op. Zij maakte gebruik van de gegevens van de Kamers van Koophandel en van de BIC-bedrijfsgegevens van het CBS.

“Hiermee waren we er nog niet. Deze openbare gegevens zijn niet altijd even actueel. De bedrijfscoderingen bieden weinig ruimte voor ‘nieuwe dingen’. Innovatie vind je echter juist in de grensgebieden tussen verschillende branches en activiteiten! Daarom doen we heel veel desktopresearch. Soms domweg door te bellen met contactpersonen, maar meer nog met behulp van de zoeksoftware die we zelf ontwikkeld hebben. Het is een Google-achtige inspanning die we doen. Met behulp van de software kunnen we filteren. Hiermee vinden we vaak precies de ‘gekke innovaties’!”

De aanwezigen zochten naar aanknopingspunten. Gea Vellinga: “Jullie zijn afkomstig uit sectoren als zorg en welzijn, cultuur, onderwijs, overheid, volkshuisvesting. Jullie zijn allemaal ervaren en deskundig in jullie beroepsgroep. Daardoor beschikken jullie over bedrijfsspecifieke kennis, die in het veld node gemist wordt. Daarnaast lijden onze zoekresultaten hoe dan ook aan vervuiling. Juist mensen als jullie zijn in staat het kaf van het koren te scheiden. Bijzonder belangrijk voor ons bedrijf, want ons businessmodel berust op het verschaffen van betrouwbare informatie.”

Vellinga voelt veel voor een experiment.

“We stellen onze databank open voor jullie. Normaal gesproken berekenen we daar kosten voor. Maar dat zou een te begrotelijke zaak worden voor zelfstandige professionals als jullie. Ik weet de oplossing: in ruil werken jullie mee aan versterking en verbetering van de gegevens. Het past helemaal in ons beeld van gestapelde businessmodellen.”

De mensen in het zaaltje zagen de wederzijdse meerwaarde. Ieder zou met gerichte zoekvragen zijn weg kunnen zoeken door de databank. Tegelijkertijd zouden de resultaten ten goede komen aan de Innovatiespotter. Hier zat een win-win. Het gaat om investeren in kansen, kennis delen, samenwerken! Echte ondernemers, blij met een cadeautje.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *