Dit artikel verscheen eerder in de Harlinger Courant van 18 augustus 2014.
Sea Dream I bezoekt Harlingen
HARLINGEN – Vrijdag jongstleden meerde het luxe cruiseyacht ‘Sea Dream 1’ af aan de Dokkade in Harlingen. Het was de tweede maal dat een zeegaand cruiseschip de stad aandeed, sinds de gemeente is begonnen met het aanmoedigen hiervan. Over de voorbereidingen was meer te lezen in de HC van vrijdag 15 augustus. Het was even wennen voor alle partijen, maar opvarenden, politici, ambtenaren en Harlingers waren over het bezoek zeer te spreken.
Tekst en foto’s: © Festina Lente, Gijs en Inge van Hesteren
Projectleider Anne Venema was erin geslaagd om de rederij, Sea Dream Yacht Club, te bewegen tot deze stap. “In deze beginfase is dat nog niet zo gemakkelijk,” legde zij uit. “Alle rederijen hebben zo hun vaste rondje. Harlingen is bij hen helemaal niet bekend. Je moet echt zien er tussen te komen. Achter de schermen vertellen we overal hoe leuk en uniek de stad is en hoe comfortabel de havenvoorzieningen zijn. Dit jaar zijn het er twee, maar ons uiteindelijke doel is veertig zeegaande cruiseschepen per jaar. De huidige haveninrichting is daartoe niet voor honderd procent geschikt. De Dokkade heeft zijn beperkingen, qua scheepslengte en diepgang. Aan de Nieuwe Willemshaven willen we een drijvende steiger bouwen voor grotere schepen. Dat is echt nodig, want de diepte direct langs de kademuren is onvoldoende voor het type schepen dat we op het oog hebben. Tot het zover is, studeren we op mogelijkheden om schepen op de rede voor anker te laten gaan, in combinatie met een tenderdienst.”
Voorrang voor veerdienst
Inderdaad ondervond de kapitein van de ‘SeaDream 1’ wat problemen bij het afmeren van zijn 104 meter lange schip. Er moest een sleepboot aan te pas komen. Op zich was het Dokje op diepte, zelfs bij de lage waterstand die ochtend, maar het aan- en afvaren van de diverse veerdiensten maakte het voor hem lastig om achterwaarts naar de ligplaats te manoeuvreren. Zelf deed de Noorse kapitein Remi Eriksen er niet moeilijk over. “Helemaal geen punt. Veerschepen hebben altijd voorrang, overal ter wereld. Dan wachten we gewoon even en als het toch nog even duurt, is het bestellen van een sleepboot wel zo snel en gemakkelijk.”
Uiteindelijk kwam het schip veilig voor de wal. Verschillende groepen passagiers verspreidden zich over de binnenstad, voor een excursie of een wandeling. Op de kade ontmoetten we Luts Jaspers en Danny Lamaar. Afkomstig uit België, maakten zij met hun drie puberkinderen een tiendaagse tocht van Kopenhagen, via de Noorse Fjorden naar Harlingen. Daar gingen zij zich ontschepen, om zich met een taxi naar huis te laten brengen. Eerst echter bekeken zij de stad. “Een beetje zeeziek zijn we af en toe wel geweest. Na een tijdje was het over. Het is een geweldige ervaring om met dit schip mee te varen. ’s Nachts ben je onderweg en elke ochtend, nadat je ergens bent aangekomen, openbaart zich een andere wereld. Het is erg gezellig hier aan boord. Het is fijn dat het aantal passagiers niet zo groot is. Met de kosten valt het best mee, want de reis is all-in: overnachten, reizen, maaltijden, drankjes, excursies en een ongelooflijk vriendelijke en gedienstige bemanning. Wat is Harlingen een mooi stadje! Al die Nederlandse stadjes vinden we prachtig! We komen vast nog een keer terug.”
Gezellig is het schip zeker. Zeker geen protserig verguld paleis, zoals misschien te verwachten was. Wél prettig maritiem aangeklede cabines en gemeenschappelijke verblijven, een fitnessruimte, zwembad op het bovendek en vooral grote hoeveelheden openhartig glimlachend Filippijns personeel.
In de stad is het bezoek zeker opgevallen. Lucia van der Meer, voorzitster van de HOV, vond het leuk en gezellig. ‘Een grote groep welwillende Amerikanen’ had zij richting Harlinger Aardewerk & Tegelfabriek zien schuifelen. Rikus Oswald was zeker blij met de aandacht. “De mensen waren verrukt van de workshop, ze vonden het handbeschilderde aardewerk het einde. Het was een heel genoeglijk en ontspannen uurtje. Als je na afloop allemaal tevreden gezichten ziet vertrekken, kan je alleen maar blij zijn. Zo’n bezoek brengt gezelligheid en leven in de binnenstad. Goede reclame!”
Champagne
Zoals afgesproken stapten burgemeester Roel Sluiter en wethouder Maria Le Roy tegen elven aan boord. Op uitnodiging van de kapitein verzamelden zij zich met hun uit ambtenaren en journalisten bestaande gevolg op de brug van de ‘SeaDream 1’. De kapitein trakteerde op champagne en kreeg in ruil een herinneringstegel overhandigd. De vertegenwoordigers van B & W ontvingen in ruil een blijvende herinnering aan het eerste bezoek van de ´SeaDream 1´ aan Harlingen.
We spraken met de gezagvoerder. Remi Eriksen: “Leuk om hier een keer aan te leggen. Het lijkt me een leuke havenstad. Goh, is het pas de tweede keer dat er een zeegaand cruiseschip aanlegt? Een beetje krap was het wel, bij het aanleggen. Met de sleepboot erbij ging het prima. Onze rederij mikt op unieke, speciale plaatsen als deze, waar de grotere schepen niet komen. Dat is waar onze gasten op af komen. Mijn hele leven vaar ik al met passagiers. Dat is mijn ding en ik hoop er nog lang mee door te gaan, liefst bij deze rederij, die ik de beste ter wereld vind. Het is prettig hier te werken, met een internationale bemanning. Veel mensen uit de Filippijnen, maar ook van elders. Zelf ben ik één van de schaarse Noren hier aan boord. Helemaal niet eenzaam hoor. Je hebt hier de hele dag mensen om je heen.”
Quick win
Burgemeester Sluiter: “Met Harlingen hebben we het soort exclusieve haven in handen, waarmee cruiseschepen nog niet bekend zijn. Een ‘quick win’, vond ook de Provincie Fryslân. Vandaar dat we samen optrekken om deze bijzondere nieuwe activiteit tot ontwikkeling te brengen. Voor het écht gaat lopen, zullen we nog wel een jaartje of wat nodig hebben.”
Hoe snel de winst uiteindelijk gemaakt zal worden, is nog onzeker. Voordat de Europese euro’s gaan rollen moeten enkele procedures nog tot een goed einde gebracht worden. Is de hulp al dan niet als ‘staatssteun’ te betitelen? Wat zal het effect zijn van de beoogde drijvende steiger van 140 meter op het binnenhalen van de grotere cruiseschepen?
Tekst en foto’s: © Festina Lente, Gijs en Inge van Hesteren
Dit artikel verscheen eerder in de Harlinger Courant van 18 augustus 2014.