HARLINGEN – Ruim honderd Harlingers meldden zich maandagavond voor de informatieavond over de nieuwe N31. “Enige hinder is het komende jaar niet te vermijden,” legde omgevingsmanager Marijn Both uit. “Het intrillen van damwanden en heien van achtduizend palen gaat nu eenmaal met lawaai gepaard.” Haar toelichting veroorzaakte wat verontrusting onder de aanwezigen in de zaal. “Tjeeminee, dus we zitten daar een jaar in de herrie!” Toch ziet het ernaar uit, dat de inwoners van Harlingen zich vooral verheugen op het uiteindelijke resultaat: een verdubbelde, verzonken N31, en ruimte voor de stad.
Voorlopig overlast, maar daarna heb je ook wat
Uitgebreid presenteerde Marijn Both de plannen voor de komende periode. Een andere vraag vanuit het publiek had betrekking op het huidige dijklichaam. “Harlingen blijft in tweeën verdeeld,” voorspelde iemand. “Het dijklichaam blijft intact, want de Koningsbrug blijft bestaan en je zult toch een op- en afrit nodig hebben.”
Marijn Both en alliantiemanager Age Beuving dachten dat het wel zou meevallen. Hoe het overblijvende dijklichaam er definitief uit komt te zien is nog onderwerp van studie. “De inrichting berust grotendeels bij de drie opdrachtgevers, de provincie, het Rijk en de gemeente,” legde Beuving uit. “Voor aanpassingen van het plan is budget beschikbaar en juist voor onderdelen als deze richten we ons nadrukkelijk op het lokale MKB.”
De alliantiemanager en zijn uitgebreide team zagen verbazend veel mensen binnenkomen in het informatiecentrum aan de Kanaalweg 14. Ze waren gelukkig met de positieve stemming in de zaal. “Het lijkt erop dat iedereen blij is dat er wat gaat gebeuren.”
Ouwe seun Ron Kaspers bevestigde dit vermoeden. Hij was één van de kritische vragenstellers tijdens de presentatie van Marijn Both. “Op heimachines zit natuurlijk niemand te wachten, maar de overlast is tijdelijk en we krijgen er iets voor terug. Toch maak ik me een beetje zorgen. Ik werk in ploegendienst. Kan ik wel slapen overdag?”
Wat opviel bij de mensen die beroepsmatig betrokken zijn bij het N31-project, was hun enthousiasme. Projectmanager Realisatie Martijn Stavenuiter: “We vinden het erg leuk dat zoveel Harlingers zich betrokken voelen bij ons project. Zo voelt dit ook echt, het is ‘ons kindje’ intussen. We vormen een hecht team, van machinist tot management. Wie aan een project als dit meewerkt, is er de hele dag mee bezig en ’s avonds denk je er nóg over na.”
Ook gebiedscoördinator Jim Muijselaar gaat graag naar zijn werk. “Ik ben Hagenaar, maar gedurende de werkweek overnacht ik in een hotel in Leeuwarden. Ik houd me bezig met de verdiepte bak en de viaducten. Geweldig dat ik me de komende twee jaar met deze weg in wording kan bezighouden. Dat is het mooie van dit vak. Je gaat van project naar project en levert steeds weer iets moois af. Hiervoor heb ik onder andere gewerkt aan de A15 bij Europoort en de A12.”
Horatius Runia tot slot: “Ik zit hier namens de gemeente Harlingen. Al de aandacht voor de communicatie rondom dit project valt echt op. Er is vanaf het begin sterk op ingezet. We merkten het ook aan het aantal beroepschriften op de planning: zo goed als geen enkele. Mensen zijn niet meer verrast door het project, ze weten wat er staat te gebeuren. Dit is voor de stad een belangrijke ontwikkeling. Alleen al wanneer je je realiseert dat al vanaf 1975 ruimte is gereserveerd rondom de N31 voor een eventuele verdubbeling.”