UTRECHT – In 1965 nam Kees Wevers het initiatief tot de oprichting van de Waddenvereniging. Hij was toen pas vijftien jaar oud. In terugblik was het een belangrijk moment in de geschiedenis van maritiem Nederland. Het activisme van de vereniging was medebepalend voor de toekomst van het Waddengebied en daarmee ook van Noord-Nederland. Wie weet, zonder de Waddenvereniging had de Waddenzee niet meer bestaan in haar huidige vorm. Reden genoeg om nader kennis te maken met Wevers.Lees verder Kees Wevers, milieubeschermer, wadloper, wetenschapper→
GEDINNE (B) – Tijdens het derde augustusweekend organiseert de CRMB de Classic Trophy van Gedinne. Wij waren er ook bij, met een overjarige MuZ in de Evoklasse. Het tijdelijke wegracecircuit bij het Zuid-Belgische Gedinne is een achtbaan. Zowel in technisch opzicht als emotioneel. Drie dagen lang laten bezoekers en deelnemers zich terugvoeren naar vijftig jaar geleden, toen motorraces op stratencircuits heel gewoon waren. Een tijdmachinegevoel dat versterkt wordt door de deelnemende motoren: oldtimers, klassiekers of op zijn minst ‘youngtimers’ van minstens twintig jaar oud.
HARLINGEN – Tweehonderd genodigden kwamen vrijdagmiddag 16 oktober bijeen in de Willemsloods op de Dokkade in Harlingen. De Waddenvereniging en de Waddenacademie vierden samen twee jubilea. De vereniging bestond een halve eeuw en de academie organiseerde haar vijftiende symposium. Na afloop vertrokken zij naar Holwerd, voor diner, overnachting en vervolg van het symposium op zaterdag. In het programma kwamen de natuurwaarden aan bod, maar ook economische veranderingen, ontwikkelingen in dorpen, landbouw en toerisme.
Tekst en foto’s Gijs en Inge van Hesteren Dit artikel werd eerder gepubliceerd in de Harlinger Courant van 20 oktober 2015
Joop Mulder en Arjan Berkhuysen namen de fotomontage ‘Waddenzwaaien’ in ontvangst, aangeboden door Bruno Doedens van SLEM.
Gezellig, zo’n dubbele viering, maar verhouden een vijftigjarig jubileum en een vijftiende conferentie zich tot elkaar in dezelfde orde van grootte? Waarom eigenlijk zijn de Waddenvereniging en de Waddenacademie zulke geschikte feestpartners? De Waddenvereniging zou haar vijftigste jaar toch ook kunnen vieren met de Vereniging Natuurmonumenten, of met Staatsbosbeheer, of met het NIOZ? Dat zijn clubs die net zo voor de hand liggen. Lees verder Vijftig jaar Wijs met de Waddenzee→