Harlinger ondernemers geloven in eigen kracht

HARLINGEN – In de editie van afgelopen dinsdag besteedde de Harlinger Courant aandacht aan binnenstadspromotie en -ontwikkeling, met name aan de manier waarop deze problematiek benaderd wordt in andere, min of meer met Harlingen vergelijkbare Friese steden. Binnenstadsmanager Olaf Busch lichtte uitgebreid toe hoe Dokkum en Franeker ermee omgaan. In deze HC aandacht voor de Harlinger situatie. John Feikema van Stadspromotion Harlingen, Lucia van der Meer en Janna Tolsma van de Harlinger Ondernemersvereniging en wethouder Maria le Roy geven hun mening.

“Internetshoppen is op zijn retour!” Lucia van der Meer en Janna Tolman weten het zeker. “Vorige week kon je het lezen in de Telegraaf, in een artikel van Cor Molenaar. Het verscheen naar aanleiding van een boek door Hans van Tellingen: ‘Leve de winkel van steen’. Weet je, heel veel mensen zijn wel klaar met webwinkels. Voor die bedrijven zelf moet er onderhand geen droog brood mee te verdienen zijn. Zalando, Bol.com, Amazon: gratis verzenden en retourneren, lage marges. Volgens dat artikel is de totale omzet van webshops nog geen vijf procent van de totale winkelomzet.”

Lucia van der Meer is voorzitter van de HOV, de Harlinger Ondernemersvereniging. Janna Tolsma is secretaris. Ze geloven in de eigen kracht van de winkelgebieden. “We bedrijven topsport”, vindt Van der Meer. “Natúúrlijk moeten we durven te veranderen, maar we hebben veel te bieden. Harlingen is een mooie stad, we hebben een schitterende historische stadskern en we bieden met elkaar een mooi pakket.”

Koopavond

Een pakket dat des te aantrekkelijker wordt door het recente besluit tot verplaatsen van de koopavond naar de vrijdag. “Opvallend, tijdens onze ledenvergadering vorige week was dit niet veel meer dan een hamerstuk. In het verleden is er lang en hard over gedebatteerd, zonder dat er een besluit over genomen kon worden. Nu ineens ging het vanzelf. Misschien is eventuele koudwatervrees toch weggenomen.”

“Landelijk gezien staan de koopavonden ernstig onder druk. Vooral die van de donderdagavond. Deze zijn wat bezoekers betreft met 30 procent omlaag gegaan. De vrijdagavond minder, al is een daling van 20 procent nog steeds veel. We vinden het een goed idee om de koopavond aan te laten sluiten bij de weekendbeleving. Het besluit gaf veel positieve energie aan de HOV-leden. Vooral de horeca omarmde het idee. Allemaal tegelijk in de stad: de bruine vloot ligt dan in de havens, de winkeliers verwachten extra veel winkelend publiek en dat mengt dan op aangename manier met de mensen die een avondje uit willen. De vrijdagavond kan het komende zomerseizoen bijzonder gezellig worden!”

Harlingen is ‘the place to be’, vinden de twee HOV-bestuursleden. Visserijdagen, een hoog aangeschreven Kerstmarkt, de Tallships Race – tijdens die evenementen is het enorm druk in de stad, met vooral veel mensen van ‘buiten’.

“We gaan het niet zoeken in Dickensachtige dingen, zoals in Deventer. We gaan uit van onze eigen kracht. De historie, de zee, de monumenten.”

Harlingen Promotion

Jan Feikema, voorzitter van Harlingen Promotion onderschrijft de visie van de HOV. “In ons bestuur is de stad goed gerepresenteerd. We hebben twee bestuursleden met een ondernemersachtergrond, twee vanuit de horeca en twee onafhankelijke leden. Deze vertegenwoordigen de burgerij.”

Het gaat Harlingen Promotion om collectieve financiering van ‘leuke dingen’ (zie het interview met adviseur winkelgebieden Olaf Busch in HC van dinsdag jongstleden). De stichting beheert de opbrengsten van de reclamebelasting die de gemeente heft.

“De gemeente legt er nog een bedrag bij”, aldus Feikema. “We kunnen ons goed vinden in de ontwikkelingen als die rondom Havenplein en Willemshaven. We geloven in Harlingen, als zeestad. Kosmopolitisch, bereid tot verandering.”

Aanjager

De stadskernen van Dokkum en Franeker laten zich bij dergelijke veranderingen bijstaan door een stadsmanager. Zou dat voor Harlingen niet een goed idee kunnen zijn?

Lucia Van der Meer: “We doen het nu zonder manager en dat lukt. Toch, een neutrale figuur als aanjager zou niet gek zijn. Maar zoiets kost geld. Tot nu toe hebben we er niet in die zin over gesproken. Wat niet is kan nog komen.”

“Waar staan we over tien jaar? De rol van de HOV is aan het veranderen. Geldkwesties staan niet meer continu centraal in de vergaderingen. De komst van het ondernemersfonds en Harlingen Promotion hebben de druk van de ketel gehaald. Iedereen doet nu mee aan de financiering; er zijn geen ‘meefietsers’ meer. Het geeft de HOV de ruimte om zich veel meer als lobbygroep op te stellen en verder te werken aan visieontwikkeling. Uitgangspunt blijft voor ons de Structuurvisie Detailhandel, die samen met de gemeente is neergezet. We zullen fusiebesprekingen aangaan met de horeca in Harlingen. Dat voornemen wordt breed gedragen door de ledenvergadering.”

“In 2026 is de traverse van de N31 allang klaar. De belangrijkste entree naar de binnenstad zal zich dan meer afspelen via Franekereind en Kleine Voorstraat. Een veel vriendelijker welkom dan nu.”

“Het winkelaanbod zal anders zijn geworden. Het assortiment gaat zich verbreden. Zeker, dat kan leiden tot branchevervaging. Weet je, een beetje ondernemer weet wat wel werkt voor hem en wat niet. Ongetwijfeld zullen we af en toe een varkenscyclus meemaken. Maar we móeten bezig blijven met vernieuwing.”

 

 

Lucia van der Meer: “Toewerken naar meer beleving in het winkelhart.”

 

Foto Jan Feikema:

Jan Feikema: “Dankzij gemeentelijke reclamebelasting kunnen we gerichte ondersteuning toewijzen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *