Als een speer naar Terschelling

Wind en tij zorgen voor supervlotte Brandarisrace

HARLINGEN – De 24e Kuiper Brandarisrace trok dit jaar 63 deelnemers. Vanuit de Boontjes voor de haven van Harlingen zeilden zij zonder één enkele overstagmanoeuvre, hooguit met een enkele gijp, naar de aanloop van Terschelling. De zuidelijke wind bereikte af en toe in vlagen zes tot zeven Bft. Het afgaande tij sleurde de snelsten binnen anderhalf uur naar de finishlijn, op het kruispunt van de Noordmeep en de Slenk.

De Eensgezindheid neemt bijna de boei BO43 mee. (Foto’s: Gijs van Hesteren)

Het was 21 oktober. De schepen werden geacht onder zeil te gaan in de Boontjes, ten zuiden van het startschip. Daarna zouden zij vóór de wind en voorstrooms de wedstrijd beginnen. Veel schippers hielden hun schip kort boven de startlijn gaande, met behulp van de motor. Hier en daar leidde dat tot chaotische taferelen, want eenmaal onderweg, met de zeilen bol, viel er niet veel meer te corrigeren. Dat ging zeker op voor Peter van Weelderen, die halfwinds en met de stroom over bakboord van start wilde gaan. Hij belandde met zijn Eensgezindheid bijna bovenop het startschip en boei BO43. 

‘Binnen een half uur wil ik alle schepen gestart hebben’, had organisator Herman Brandsma gezegd. Het lukte maar net. Toch stapte de voltallige tijdwaarnemingscrew voor de zekerheid over op een watertaxi. Brandsma: ‘Het waait en stroomt stevig. Voor je het weet is de eerste al over de finish. Daarom steken we over met een snelboot.’

De Pantha Rei, de Grootvorst en de Ideaal gaan van start. Een chaotisch schouwspel: de Isis vaart nog in tegengestelde richting, op zoek naar een goede startpositie.

Een boel wind

Eenmaal onderweg was het voor de meesten een kwestie van halfwinds en voordewinds zeilen. Veel schippers lieten hun bezaanzeil of de kluiver weg. Zij voeren niet met gespecialiseerde wedstrijdbemanningen, maar met de gebruikelijke betalende passagiers. Wie wel over een deskundige crew beschikte hees zoveel mogelijk doek in de mast. Voor sommigen eindigde dat al snel in schade aan het tuig. Bijvoorbeeld de Alexandra viel direct na de start uit met een gescheurd grootzeil.

De klipper Zuid-Holland in de Blauwe Slenk.

De grote tweemastklipper Aldebaran kwam als eerste aan bij de Slenk, op de voet gevolgd door de Eensgezindheid, de Passaat en de Avontuur. Frank Fisher van de Aldebaran: ‘We hadden een goeie bemanning aan boord. Door de stevige wind hebben we toch maar gekozen voor de kleine kluiver en een gereefd bezaanzeil. De Eensgezindheid liep heel snel op ons in, dus die zal wel gewonnen hebben.’

Omdat er op individuele tijd werd gevaren, werd de Eensgezindheid inderdaad de winnaar. Peter van Weelderen liet de stopwatch stoppen op 1 uur en 30 minuten. ‘Wij hadden grootzeil én bezaan gereefd, maar wél de grote kluiver ervoor. Dat was op het randje. Er stond toch wel een boel wind.’

Nadat alle schepen onderweg waren voer het startschip, de supplyer Abersoch Bay, volgas naar de finish. Zo was de wedstrijd goed te volgen. In de Blauwe Slenk de Harlinger topzeilschoener Fortuna.

Nachtenlang wakker

Van Weelderen keek in de haven van West-Terschelling nog even terug op zijn diskwalificatie van vorig weekend, bij de Enkhuizer Klipperrace. ‘Daar heb ik wel een paar nachten van wakker gelegen. Mijn hele leven heb ik nog nooit een protest ingediend tijdens een zeilwedstrijd. Zo wil ik niet winnen. Sacha Emmerik deed dat wel. Het is zijn goed recht natuurlijk, en de commmissie gaf hem gelijk. Misschien hoort het bij professioneel zeilen en moet ik me daar harder voor maken.’

Blauwe Slenk. Tjalken in de strijd.

Bij de kleine klippers was Arjoderik van Berkel met de tweemast stevenaak Zwarte Valk de snelste (1:41.50). Zoals wel vaker was Peter Glas met de Voorwaarts eerste bij de tjalken. De topzeilschoener Fortuna finishte als snelste bij de botters, kotters en zeeschepen. In de akenklasse scoorde alleen Eric Querngester met de Oost-Vlieland. Hij was de enige deelnemer; het veld was gedecimeerd na een aantal afzeggingen en twee diskwalificaties van deelnemers die de B44 aan de verkeerde kant hadden gepasseerd. Geen moeilijke overwinning dus.

Door Gijs van Hesteren
Dit artikel is eerder gepubliceerd in de Harlinger Courant en in scheepvaartkrant Schuttevaer

Uitslagen Brandarisrace 2017

Grote klippers:
1. Eensgezindheid
2. Aldebaran
3. Passaat

Kleine klippers:
1. Zwarte Valk
2. Wilhelmina
3. Zuid-Holland

Tjalken:
1. Voorwaarts
2. Boreas
3. Overwinning

Aken:
1. Oost-Vlieland

Kotters, botters & zeeschepen:
1. Fortuna
2. Zeemeeuw
3. Noorderlicht

Top 5 snelste tijden (GK=grote klippers; KK=kleine klippers):
1. Eensgezindheid (GK) 1:30:00
2. Aldebaran (GK) 1:35:49
3. Passaat (GK) 1:41:04
4. Grootvorst (GK) 1:41:45
5. Zwarte Valk (KK) 1:41:50

Harde arbeid op het voordek.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *