Rafels aan lijf, leden en XS650

Een onhandig stukje gips.
Een onhandig stukje gips.

De demoraces van SAM op de Luttenbergring. De Yamaha XS650-racer en ik namen eraan deel. Een topdag, ook voor ons. Al kijken we bont en blauw terug op de start van de tweede manche 750cc. Iets teveel gas gegeven, iets te laat en iets te hard moeten remmen, misschien een achterbandje van een voorligger aangetikt. Ik weet het niet meer. In elk geval ben ik pakweg 15 meter over het asfalt geschoven. Het team van Fire First: bedankt voor de goede zorgen. Collegarijders: bedankt voor het opladen van de motor en de andere spullen.

Wilbert Munsters, de Ducatirijder die achter me reed had de keus: “Rijd ik over Gijs zijn hoofd of kies ik voor zijn motor?” Hij deed het laatste en daarvoor dank ik hem eeuwig. Hij raakte de XS, viel om maar niet met veel schade of letsel gelukkig, hij had zich alleen klem gereden op mijn over de straat schuivende motor. Scheurtje in zijn polyester en een kromme stuurhelft, heb ik begrepen, waarvoor excuses. Gerry Hemsens voegt een ooggetuigenverslag toe: “Het gebeurde precies voor me, ik zag ineens een hele grote kerel op zijn rug, hahaha, schrikken man! Ik zat gelukkig links van Gijs, die andere Ducati zat er precies achter en moest de berm in; daar viel hij om. Ik was al door.”

Wilbert schreef later: “Gijs, jammer dat je een maandje uitgeschakeld bent, maar dan kun je voorlopig tenminste niet meer voor mijn Duc gaan liggen (geintje). Succes met het herstel! De schade aan de Duc valt mee, wat scheuren en krassen en een kromme clip-on. Verder een prachtige dag, hulde aan de organisatie!”

Een inventaris van de schade aan de XS650. Eigenlijk is er niet eens zoveel echt stuk. Grote deukjes in mijn ego en kleine in de tank (door de clip-on). Dat is niet zo erg. De accu is naar de kloten, die geeft 0,8 volt. Dagenlang heeft het contact aangestaan, ontdekte ik later. De remhendel, reservoir en bevestiging zijn half weggeschaafd. En de koppelingshendel met stuurbevestiging is afgebroken. Mega Snel graaft al in zijn onderdelenkist. De racekuip wil collega-SAM-racer Dick Nanninga voor me repareren, dat is heel fijn. Heb ik alleen een nieuw ruitje nodig van Ruig Opmeer. De voetsteun rechts en de rempedaal zijn afgeschaafd, maar wel weer te maken. Het schetsplaatje is krom, dat kan ik weer rechtbuigen denk ik.

De baco's zitten met de schade. De gevallen coureur druipt af richting EHBO-tent. Foto: Jos Ulijn
De baco’s zitten met de schade. De gevallen coureur druipt af richting EHBO-tent. Foto: Jos Ulijn

Schade aan mezelf: een barstje in een duimkootje, een gebroken rib, blauwe plekken overal. Een gerafelde leren motoroverall. Mijn integraalhelm is afgeschreven. Met een open helm had ik nu geen kin en neus meer gehad. Nu moet ik zelf nog weer even jong en mooi worden, en vooral de stijfheid van het valpartijtje kwijtgeraakt zijn. En mentaal weer even klaar voor de strijd worden. Dat gaat wel een maandje duren.

2013-05-11 17.40.54

http://www.sammotorsport.nl/raalte-de-wedstrijden.ashx

 Twee weken later

Mooi is dat. Vanochtend naar MCL in Leeuwarden. Gips mocht eraf, maar ik kreeg meteen een nieuwe aangemeten. Deze is in elk geval kleiner en lichter. We zitten er weer twee weken aan vast. ..

2013-05-29 13.30.05
Gerry Hemsens reageerde op Facebook: “Nou wil ik niet zeuren, maarreh…. hoeveel vingers had je VOOR je dat ziekenhuis inging?”
Tja, de gezondheidszorg is erg duur geworden voor de samenleving. Na een bezoek aan het ziekenhuis moet je echt je vingers natellen. Ach, als fan van Donald Duck en Mickey Mouse heb ik aan vier vingers genoeg.

 

 

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *