Toekomst voor racen met karaktermotoren?

Met Wiep Sangers, de eerste webmaster van SAM Motorsport, sprak ik afgelopen week uitgebreid over de toekomst van het circuitrijden en wegracen voor ‘karaktermotoren’. Voor het eerst ontmoette ik hem bij de wegraces te Eemshaven eerder dit jaar. Hij kwam bij me bij de camper in het rennerskwartier en vertelde me hoe leuk hij het vond dat ik me spontaan (nou ja, na veel nagelbijten…) had aangemeld voor die races. Het SAM-bestuur had heel wat moeite moeten doen om voldoende deelnemers te vinden voor die dag. Niet alleen om een leuk deelnemersveld samen te kunnen stellen en een mooi spektakel te kunnen bieden aan het publiek. Later begreep ik pas dat het organiseren van dit soort evenementen altijd weer kantje boord is en dat de grens tussen verlies en winst maar heel smal is.

Het is namelijk niet zo, dat de coureurs bij dozijnen in de rij staan. Elke keer weer is het spannend of er genoeg aanmeldingen zijn om de organisatie kostendekkend te maken. Ik heb me wel eens afgevraagd of SAM genoeg deed aan PR en reclame. Voor een buitenstaander moeilijk te beoordelen en nu ik er zelf wat tijd in heb gestoken is het me ook duidelijk dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. In elk geval werkt het bestuur hard genoeg, daar ligt het niet aan.

Het aanbieden van een frequenter en uitgebreider programma voor de twee SAM-klassen en de historische klassen hangt volgens Wiep Sangers een beetje op kosten en borgstellingen die vooraf geregeld zouden moeten zijn. Volgens Wiep is er onder rijders heus wel belangstelling, maar voor 1 of 2 races gaan ze hun motor niet prepareren. Daarbij kan ik me iets voorstellen. Mijn MZ’tje klaarmaken kost het nodige, alleen al voor een setje Pirelli Supercorsabanden moet ik bijna driehonder Euro’s neertellen. Ben je eenmaal klaar, dan is het na één of twee wedstrijden alweer over met de SAM. Dat er daarnaast nog een Zomeravondcompetitie is en gewone circuitdagen is dan maar goed ook.

Nu weet ik niet precies hoe dat politiek ligt in dat wereldje, zo veel zicht heb ik daar niet op. Toch: zou het niet een goed idee zijn om importeurs en dealers van de Europese en Amerikaanse merken te benaderen voor sponsoring? Per importeur zou de inleg niet zo groot behoeven te zijn om de pakweg 10.000 euro bij elkaar te brengen die
nodig zijn voor een haalbaar wedstrijdprogramma, in samenwerking met CRT, clubs, KNMV, stratencircuits als Eemshaven, Oldebroek, Tolbert en dergelijke. Al die bedragjes bij elkaar en misschien nog een klein bedrag per Europese club en we zijn er.

Ik was onder de indruk van het aantal youngtimers dat deelnam aan de regelmatigheidsritten in Spaarnwoude. Laverda’s, Guzzi,s Ducati’s, het waren er vele tientallen. Als die zich eens allemaal aan zouden melden voor de wedstrijden! Natuurlijk, een race is iets anders als een regelmatigheidsrit, een stratencircuit iets anders dan een ‘echt’ circuit als Assen of Zandvoort. Maar de populatie is er, nu alleen maar zien ze te activeren!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.