Het is afgelopen met MZ

HOHNDORF. Volgens de in Chemnitz (Duitsland) verschijnende krant “Freie Presse” zal het traditierijke motormerk Motorrad und Zweiradwerk GmbH ‘MZ’ de deuren sluiten per 31 december 2008.

Er zijn in de voorstad Hohndorf momenteel nog maar 40 mensen aan het werk, na herhaalde saneringsoperaties. Ook zij zullen binnenkort zonder baan komen te zitten. Bedrijfsleider Steve Yap liet dit onlangs per brief weten aan toeleveranciers, handelspartners en werknemers. Het Hohndorfer bedrijf lijdt al jarenlang verlies. De Oostduitse nakomeling van de illustere DKW-fabrieken heeft onder het communistische regime het hoofd glorierijk boven water kunnen houden, als ‘volkseigener Betrieb’. Zelfs bijna-wereldkampioenschappen wegracen werden binnengehaald. Na de Wende werd alles anders. Ondanks innovaties en kwalitatief hoogstaande producten, waaronder mijn geliefde race-MZ, maakte het bedrijf voortdurend verkeerde keuzes op het verkeerde moment. Nu is er geen markt meer voor.

Het personeel is het niet eens met de voorgenomen sluiting. Zij willen gaan actievoeren, zegt de voorzitter van de ondernemingsraad, Steffen Dögnitz. Hij hoopt nog steeds op een redding; misschien komt die van buitenlandse investeerders. Overnamegesprekken met één niet nader genoemde partij zijn echter al afgeblazen. Het verhaal gaat dat de Saksische Aufbaubank niet bereid was de overname te financieren. Een woordvoerster van het Ministerie van Economische Zaken van de deelstaat Saksen wil zo spoedig mogelijk in gesprek met de bedrijfsleiding, in een poging om zoveel mogelijk arbeidsplaatsen te behouden.

Neergang

De aangekondigde sluiting is het eindpunt van een negentien jaar durende neergang van het merk MZ. Het bedrijf werd in 1990 geprivatiseerd, maar al op 18 december 1991 volgde het eerste faillissement, vanwege een totaal ingestorte afzetmarkt. De ‘Ossies’ verlangden niet meer naar een rokende en rammelende tweetakt. Westerse machines waren binnen handbereik gekomen, zonder wachtlijsten van meerdere jaren. De meeste van de toen 3000 werknemers werden ontslagen. In 1992 richtte zakenman Petr-Karel Korous een vervolgonderneming op, die vanwege rechtenkwesties ‘MuZ’ ging heten. Ondanks grote investeringen en nieuwe modellen wilden de klanten er niet aan.

In 1996 stapte het Maleisische concern Hong Leong in bij MuZ. Het bedrijf probeerde een doorstart te maken met de nieuwe MZ 1000 S. Dat was een technisch vooruitstrevende en kwalitatief uitstekende machine, die echter qua styling en positionering de plank missloeg. De Duitsers doen qua design wel vaker vreemde dingen, kijk naar de motorfietsen van BMW. Dat beroemde motormerk kwam er echter wel mee weg, sterker nog, de lelijkste machines waren jarenlang de grootste bestsellers.

Eind 2006 werd het Entwicklungsgesellschaft MZ Engineering gesloten, alle medewerkers verloren hun baan. Alleen een uitgekleed productiebedrijf bleef nog bestaan – tot 2008, zoals het er nu uitziet.

Historie

De eerste steen voor MZ werd al gelegd in 1906, door de Deen Jörgen Skafte Rasmussen. Hij kocht toen in Zschopau een leegstaande textielfabriek. In 1917 ontstond het merk DKW, vanaf 1919 produceerde de fabriek kleine tweetaktmotoren. De eerste complete motorfietsen verlieten de
poorten in 1920. Na veel groei en overnames van concurrerende bedrijven was DKW aan het einde van de jaren twintig de grootste motorfietsenproducent van de wereld.
De Tweede Wereldoorlog maakte daaraan een einde. De productiefacilteiten waren platgebombardeerd en de bedrijfsmachinerie was meegenomen naar Rusland.

In 1948 begon men weer met het bouwen van lichte motorfietsen onder de naam IFA-DKW. In het begin van de jaren vijftig volgde de naam Motorradwerk Zschopau (MZ). MZ verkocht zijn producten aan meer dan 33 landen en bouwde een grote naam op in de motorsport. De wereldtitel wegracen ontglipte MZ op het nippertje; het communistische regime vond de bezoeken van coureurs en technici aan westerse motorcircuits maar niets en weigerde hen regelmatig uitreisvisa. Daardoor konden rijders als Rosner en Degner regelmatig niet voldoende punten verzamelen. Degner liep in de jaren zestig tijdens een bezoek aan een westerse grand Prix over naar Japan, met medeneming van zijn wedstrijdmachine. Hij trad in dienst bij Suzuki. Deze japanse fabrikant behaalde vervolgens verscheidene wereldtitels, geholpen door de vooruitstrevende tuningstechnieken die door de Chemnitzer ingenieur Walter Kaaden waren uitgedacht.

Bron: MDR.de

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *