Zon en Olie in de Bonegraaf

Voor het eerst: de Enduranceklasse

Over twee weken worden de Drie Uren van Oss verreden, een herbeleving van de legendarische 24-uursraces uit de jaren zeventig. Een tiental deelnemers aan deze Endurance had zich gemeld in het rennerskwartier van de SAM-demo te Dodewaard. SAM had hen de gelegenheid geboden om een aantal oefenrondes te rijden, tijdens de Specialklasse. Op het industrieterrein De Bonegraaf vond het toegestroomde publiek daardoor een nog grotere variatie aan machines en rijders dan normaal gesproken al het geval was.

Piet Mager, 500cc Velocette

Piet Mager, 500cc Velocette
 

PRIMEUR

Dit evenement is voor de gemeente Dodewaard een primeur. Een eerste keer is en blijft spannend. Vergis je niet: er komt heel veel kijken bij het organiseren van een racedemo. In dit geval was de betrokkenheid van de Stichting Racen tegen Kanker, de Stichting Wegrace Promotie Nederland uit Dodewaard en motorclub “de Buddyrijders” uit de gemeente Neder-Betuwe een groot pluspunt. De gemeente Dodewaard  verstrekte bereidwillig de benodigde vergunningen en stuurde op de dag zelf meermalen de bezemwagen rond het circuit. De ondernemers van het bedrijventerrein waren enthousiast en voorzover ze dan niet waren, ondergingen zij lijdzaam de lichte belemmering, die de demo’s voor hen opleverden. Een zeer nuttige bijdrage leverden de sponsors en laten we vooral de tomeloze energie van SAM-coureur Evert Verhaaf niet uitvlakken. Met hetzelfde enthousiasme dat hij altijd op de baan tentoonspreidt was Evert de grote aanjager van deze Classic Race Dodewaard.

Dankzij het onlangs opgerichte en zeer goed uitgeruste Medisch Team Dodewaard was de veiligheid van publiek en rijders in goede handen.

Dankzij het onlangs opgerichte en zeer goed uitgeruste Medisch Team Dodewaard was de veiligheid van publiek en rijders in goede handen.

Het dweilorkest “Kennet” voorzag de races van een muzikaal decor, voorzover het boven de grommende, grollende en snerpende motorgeluiden uitkwam. Nadat ’s ochtends de trainingen verreden waren, opende rond half één wethouder Vincent van Neerbos de demo’s. De baan was lekker breed en bevatte een paar spannende bochten. In de zeven raceklassen werd voortvarend gereden. De breedte en de relatief lange stukken gaven de coureurs voldoende vertrouwen om na iedere ronde met iets meer snelheid over de streep te komen. Daarbij gebruikten de heren en een enkele dame hun verstand. De eerste demo van 2012 in Nunspeet werd door incidentele regen en voorjaarsgeestdrift nog ontsierd door enkele incidenten. Die van Dodewaard bleef daar grotendeels vrij van.

OLIESPOOR

Pas laat in de middag maakte een op zich onschuldige valpartij een einde aan de demo. Een Endurancerijder had een lek in het motorcarter opgelopen. Voordat hijzelf of de baanofficials dat hadden opgemerkt, lag er een oliespoor rond de hele baan. Dat was slecht nieuws voor pechvogel van de dag John Hersevoort. Zonder enige zichtbare aanleiding schoof in een gelukkig langzame bocht het voorwiel weg vanonder zijn Hondamachine. Na het zijspanongeval in Nunspeet was het wederom John die onzacht in aanraking kwam met het asfalt. Meer dan een deuk in zijn zelfvertrouwen en lakschade liep John niet op.

Pech betekende dit ook voor het publiek en voor de deelnemers aan de tweede heat van een vijftal raceklassen. Ondanks verwoede schoonmaakpogingen en een verkenningsronde door een groep rijders van de 350cc-klasse werd verder rijden over deze baan als te gevaarlijk bevonden. Een vervelende boodschap voor iedereen, maar ach, het was al kwart over vijf. Al zeven uur lang was er een prachtig schouwspel neergezet voor het Dodewaardse publiek. Dat vertrok dan ook tevreden huiswaarts.

TRANSPONDERS

Sinds dit jaar worden de tijden bijgehouden door een computersysteem met transponders. Dat naar aanleiding van een voorstel tijdens de jaarvergadering in januari. Dat werd door de zestig aanwezige donateurs zo goed als unaniem aangenomen.

Voor de rijders én voor de SAM een extra kostenpost. Maar voor de coureurs levert het systeem duidelijkheid op en aan het einde van de dag weet iedereen direct of hij een regelmatigheidsprijs heeft gewonnen of niet. Een goede reden om niet alvast naar huis te reizen. Voor het eerst blijken dit jaar tijdens de prijsuitreiking naast een heleboel andere rijders alle prijswinnaars nog aanwezig en dat is wél zo leuk! Kortom, een transponder kan vanaf dit jaar een belangrijk onderdeel worden van een wedstrijdmotor, zoals de toerenteller of de remblokken dat ook zijn. Voor wie de kosten van een nieuwe te hoog vindt: ze zijn te huur.

Voor de goede orde: verplicht zijn de transponders niet, dat worden ze evenmin. Het seizoen 2012 is voor de SAM een proefjaar. Bevalt het systeem niet, of tekent zich een meerderheid af die er bezwaar tegen heeft, dan zal SAM dit onderwerp tijdens de volgende jaarvergadering met zekerheid opnieuw aan de orde stellen.

Dit verslag verscheen eerder op de website van SAM Motorsport: www.sammotorsport.nl
Foto’s: Festina Lente, Inge van Hesteren

IN HET NIEUWS

Website Omroep Gelderland

Dodewaard vormt decor motorrace

FOTO’S

Gerrie Westerhof

VIDEO’S

Een aantal video’s kunnen we al noemen:

Van Gendt in Beeld

http://www.youtube.com/watch?v=itgy9noauxQ&list=UUGKjyduuLR54UJzFIVCc_pg&index=1&feature=plcp

Deel 2:

http://www.youtube.com/watch?v=AD_1lSrbjgQ&list=UUGKjyduuLR54UJzFIVCc_pg&index=1&feature=plcp

Van lovemnzus

http://www.youtube.com/watch?v=ht3KsnbAwVQ&feature=youtube_gdata_player

Nieuwsitem Omroep Gelderland :

http://content.omroep.nl/omroepgelderland/items/video/2012/05/NWS_Racen_tegen_kanker.mp4

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.