Blokkenfabriek Harlingen innovatief en circulair

HARLINGEN – Onderdeel van het veelomvattende project ‘De Nieuwe Afsluitdijk’ is het verhogen en versterken van de huidige dijk. Het bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) bouwde hiertoe onder meer een betonblokkenfabriek. Daartoe huurde men van Port of Harlingen een tien hectare groot terrein aan de Industriehaven. Gedeputeerde Avine Fokkens (VVD) benadrukte bij de feestelijke opening de vernieuwende aanpak, de mogelijkheid de fabriek te demonteren en elders opnieuw te gebruiken, de CO2-besparing van 56% en de situering vlakbij de Afsluitdijk; die maakt vervoer over water mogelijk.

Gedeputeerde Avine Fokkens: 'Opsteker voor gemeente Harlingen en provincie Fryslân.' (Foto: Gijs van Hesteren)
Gedeputeerde Avine Fokkens: ‘Opsteker voor gemeente Harlingen en provincie Fryslân.’
(Foto: Gijs van Hesteren)

Niet minder dan 75 duizend betonnen golfbrekerelementen zal de fabriek tot 2022 produceren. Het complex omvat een loods van circa vierduizend vierkante meter, een grote portaalkraan, een carrousel, een betoncentrale, opslagsilo’s en depots voor zand, grind en cement.

Gedeputeerde Fokkens: ‘Omdat we de Levvel-blocs vlakbij de Afsluitdijk produceren hebben we korte transporten over het water en een kleine ecologische footprint. Dit past helemaal bij het karakter van de Afsluitdijk. We hebben een beroep gedaan op regionale bedrijven bij het tot stand brengen van deze fabriek.’

Negen minuten per blok

In de geautomatiseerde carrousel draaien meer dan honderd stalen mallen rond. Deze worden volgegoten met beton en na het uitharden verwijderd. Daarna maakt men ze klaar voor de volgende betonstort. Het maken van de 6,5 ton wegende Levvel-blocs duurt per stuk ongeveer negen minuten, wat neerkomt op minstens honderd per dag.
Een grote portaalkraan brengt de blokken – ook wel XblocPlus genoemd – naar een opslagdepot en vervolgens naar de speciaal aangelegde insteekhaven. Binnenschepen vervoeren de blokken naar de Afsluitdijk, waar men ze vanaf het water op de dijk plaatst.

Impressie van het vervoer over water vanuit de Levvel-blokkenfabriek. (Afbeelding: Levvel)
Impressie van het vervoer over water vanuit de Levvel-blokkenfabriek.
(Afbeelding: Levvel)

De fabriek is tijdelijk; in 2022 wordt hij ontmanteld. Fokkens: ‘De fabriek is circulair gebouwd; na afronding worden de onderdelen gedemonteerd en elders ingezet, misschien in het buitenland.’
Paul Pot, directeur van het onlangs verzelfstandigde havenbedrijf Port of Harlingen, wees op de werkgelegenheid voor de tussenliggende jaren: ‘Ongeveer 25 mensen zijn hier aan het werk. Dat komt bovenop de driehonderd werknemers die bij het totale Levvelproject betrokken zijn.’

Loket Afsluitdijk: telefoon 0800-6040 en loket@deafsluitdijk.nl, of www.vanAnaarBeter.nl, of www.deafsluitdijk.nl.

Een goede foto maken van het melodramatisch naar buiten schuiven van het Levvelblok, dat viel voor de fotografen nog niet mee, met al die hekken. (Foto: Gijs van Hesteren)
Een goede foto maken van het melodramatisch naar buiten schuiven van het Levvelblok, dat viel voor de fotografen nog niet mee, met al die hekken.
(Foto: Gijs van Hesteren)

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *