Het Globale Dorpsplein

Op verzoek van Ferenc Jacobs schreef ik vorige week een ‘gastblog’ voor zijn website www.6graden.nl. Hier de tekst, die beschrijft hoe ik aankijk tegen de betekenis van social media voor samenleving en bedrijfsleven.

Een USB-poort achter het linkeroor

Toen ik in 2004 begon als projectleider breedband bij de lokale nutskabelaar begon ik voortvarend te zoeken naar nieuwe breedbanddiensten, die het nut van de snelle digitale infrastructuur zouden aantonen. Het was zoeken in het donker, een proces van vallen en opstaan. Staat de virtuele wereld zelfs vandaag, acht jaar later, niet nog steeds in de kinderschoenen? Kun je nagaan.

Onzekerheid over het concept 'automobiel'. Bron: www.6graden.nl

Intussen is mijn functietitel opgewaardeerd naar het snorkende ‘innovator’. Misschien de reden dat men mij regelmatig vraagt om voordrachten te geven over maatschappelijk verantwoord ondernemen, innovatie, internet en ICT. Meestal maak ik dan de vergelijking met het Steenen Tijdperk van de automobiel. Uitgevonden rond 1885 wisten de ontwerpers destijds lang niet zeker of hun bolide moest beschikken over een rond stuurwiel of een fietsstuur, over drie of vier wielen, over aandrijving met steenkool, petroleum, elektriciteit of een opwindveer.

Zo is het ook nu. Sinds ongeveer 1997 werd ‘het internet’ een publieksartikel. Sindsdien maakten w een razendsnelle ontwikkeling door. Wat de ene dag ‘hot’ was, heette morgen alweer verouderd. Desktop-PC’s, Nokia Communicators, laptops, subnotebooks, ze waren allemaal ooit het nieuwste. Maar nu zijn ze bijna vergeten. Ze moesten plaats maken voor smartphones en tablets. Zo ging het in het virtuele domein met de nieuwsgroepen, ICQ, Messenger en weblogs. Intussen raken sociaalmedia-voorlopers als Hyves zelfs op hun retour.

Steenkool en oude koek

Een tikje op leeftijd komend wil ik dat niet allemaal bijhouden. Eindelijk ga ik er iets van begrijpen en dan blijkt het ouwe koek. Toch blijf ik meekijken. We zetten telkens een stapje verder, zoals ook de autobouwers van de jaren twintig, dertig en verder dat deden. Bij hen werden het ronde stuur en de viertakt Ottomotor de standaard, bij ons wordt dat de enorm toegenomen interactiviteit van het medium. Want vergis je niet: we beleefden de Industriële revolutie, de mobiliteitsrevolutie, de ICT-revolutie en nu staan we voor een nieuwe revolutie, die van het Globale Dorpsplein.

Nog even en we hebben allemaal een USB-poort achter het linkeroor. Weldra loggen we in op het wereldwijde mensenweb. Ons brein draagt in 2040 wellicht bij aan één grote wereldomspannende intelligentie. De mensheid zal nieuwe jachtvelden betreden, van inzicht en ontwikkeling. Of het lukt nét niet: we verhuizen naar de eeuwige jachtvelden omdat we de weelde niet dragen kunnen.

Enfin, dat is allemaal nog fantasie. Voor het heden geldt: verbaas je nergens over, zoek bij alle vergezochte nieuwigheden naar de werkelijke waarde ervan, en áls je die ziet, probeer het uit. Want doe je dat niet, dan doe je jezelf te kort.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *