Hengelose racedemo Youngtimers

Hemelvaartsdag, de tweede juni 2011. Een illuster gezelschap stond aan de startlijn van de Varsselring, voor de eerste racedemo van Youngtimer Racing. Wie zijn dat, de Youngtimers? Het is een bonte verzameling van oudere en nieuwere racemachines uit de periode 1980 tot pakweg 2000. Bijna allemaal aangedreven door tweetaktmotoren, een technologie die op uitsterven staat. Net zo interessant zijn de coureurs. Ze vormen een groep die is samengesteld uit onervaren motorliefhebbers, iets meer ervaren circuitrijders en vooral uit prominenten uit de Nederlandse wegracegeschiedenis.

Uit de velen hier enkele namen: “Sito” Gert-Jan van de Belt, al meer dan vijfentwintig jaar een vaste factor in het wegracen, Adriaan Boilten, 125cc-kampioen begin jaren tachtig, Ronald Kuipers, na zestien jaar voor het eerst weer aan de start met zijn Honda RS 125 FF, of Winfred Reinbergen, wiens vader, teammanager Philip Reinbergen al sinds eind jaren zestig de circuits onveilig maakte. Voor de volledige startlijst zie onderaan dit bericht.


De Youngtimers bijeen. Foto festinalente.nl, Inge van Hesteren

De racedemo kwam tot stand door de inzet van Evert Welvaart, voorzitter van SAM Motorsport en van de bestuursleden van Youngtimer Racing – Winfred Reinbergen, Bas MeijersJos Hammer. De bereidwillige medewerking van met name Hamové-bestuurslid Tonny Wassink gaf de doorslag.

Rijden op de Varsselring

Het was een racedemo, niet een wedstrijd. De KNMV-officials hadden erop aangedrongen dat de twee sessies begeleid zouden worden door marshalls. Door de deelnemers op te delen in vier groepen verliep dat meer dan uitstekend. SAM-bestuur en YTR-bestuur hadden al tijdens de ochtendbespreking aangedrongen op beheerst rijden. Zij wilden niet dat dit een eenmalig experiment zou blijven. Alle rijders bleken dit goed in het hoofd te hebben geknoopt. Daardoor stonden de gezichten van alle betrokkenen na afloop van de twee rijsessies verheugd en tevreden. Dit was voor herhaling vatbaar!


Winfred Reinbergen op de Varsselring. Foto festinalente.nl, Inge van Hesteren

Het rijden zelf? Voor vele deelnemers was het even wennen. Sommige machines hadden anderhalf decennium niet gelopen en sommige rijders hadden in het geheel niet meer op een wedstrijdmotor gezeten sinds ze tien of twintig jaar geleden stopten met de motorsport. Ondanks wekenlange voorbereiding vertoonden de tweetakten toch de nodige kuren. Al aan de start of halverwege de sessies kwamen er heel wat langs de kant te slaan door vetslaande bougies, overlopende waterkoelingen, falende boordcomputers, slippende koppelingen of overslaande ontstekingen, Jammer voor de getroffen coureurs, maar tegelijk ook een deel van de uitdaging van het rijden met deze krachtige, doch gevoelige racemachines. Schrijver dezes, met de enige viertakt in het circus, draaide onverstoorbaar zijn rondjes. Zo’n eencilinder viertakt doet het wel eens niet, maar áls zo’n vijfklepper loopt, blijft hij dat ook doen.

Stemmen uit de paddock

We besluiten met enkele citaten.
YTR-voorzitter Winfred Reinbergen: “Met Youngtimer Racing willen we de geschiedenis van de racerij van de postklassieke periode 1980-2005 laten zien. De motoren hoeven niet meer op zolders en in schuurtjes te blijven staan. De rijders moeten  niet meer achter de geraniums blijven zitten. Ze kunnen weer rijden op de circuits en drie decennia Nederlandse wegracerij in beeld en geluid laten herleven.”

Penningmeester en webmaster Bas Meijers voegt daaraan toe: “We zijn nu driekwart jaar bezig en hebben al zeventig donateurs/rijders in de bestanden. Twintig daarvan hebben vandaag meegereden. Het is een goed begin. Degenen die de kat uit de boom hebben willen kijken zullen zich een volgende keer gemakkelijker aanmelden. Onze oorspronkelijke formule was alleen voor racetweetakten. We hebben dat uitgebreid naar andere youngtimers. Viertaktmotoren kunnen zich ook aanmelden – viercilinders tot 400cc, tweecilinders tot 600cc en eencilinders tot 750cc.”

Hamové-bestuurslid en zelf een echte wegracecoureur Tonny Wassink: “Het ging goed hé? Het was mooi om te zien, die bekende gezichten met die historische machines. Goed gereden allemaal!”

Dat werd bevestigd door Torleif Hartelman, die samen met Tonny Wassink verantwoordelijk is voor de veiligheid op de Varsselring. Torleif was één van de voorrijders die op verzoek van de KNMV mee heeft gereden tussen de demorijders. Desgevraagd zegt hij: “Vond iedereen van de Youngtimers het een geslaagd evenement? Mooi zo. We wisten natuurlijk niet wie er wél en wie niet circuitervaring had. Bij sommigen zagen we de nodige spanning. De eerste sessie hebben we het rustig aangedaan en we hebben de rijlijnen zo goed mogelijk aangegeven. In de tweede sessie ging het al een stuk beter. Ach, dat voorrijden doen we ook al vijfentwintig jaar! Volgend jaar weer, hé?”

Tonny Wassink, direct na zijn eigen race; voor het eerst met een Superbike over de Varsselring. Foto festinalente.nl, Inge van Hesteren

SAM-wedstrijdleider Berend Roke en technische SAM-official Tonny van de Bunte keken ook tevreden terug op de demodag. “We zijn erg positief over het verloop. De youngtimerrijders hebben zich voorbeeldig gedragen, de technische staat van de machines was zeer goed, de samenwerking met de Hamové- en KNMV-officials verliep vlekkeloos!”

Naderhand kon Gertjan van de Belt ons nog vertellen: “Ik heb louter positieve reacties ervaren en hoop dat dit een vervolg krijgt. Bij een volgend evenement verwacht ik meer rijders, gezien het feit dat er nu nog enkelen verhinderd waren en ook nog enkelen de kat uit de boom keken. Prachtig weer,  een prachtcircuit en positieve mensen maakten dit tot een onvergetelijke dag.”

SAM-hoffotograaf Inge van Hesteren tot slot: “Ik stond met mijn camera’s in de eerste haakse bocht na de start. Ik kon zien dat een deel van de coureurs over veel routine beschikte, maar dat Gertjan in de bocht naar me zou gaan zwaaien had ik niet helemaal verwacht!”

Pas op, ze zwaaien! Foto festinalente.nl, Inge van Hesteren

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *