HARLINGEN – Havenbrouwerij Het Brouwdok doneerde zesduizend flesjes speciaalbier aan de bruinevlootschippers. Vrijdagochtend proefde wethouder Paul Schoute het eerste glas. Met instemming van de gemeenteraad waren de haven- en kadegelden voor het gehele jaar al kwijtgescholden en momenteel werkt de gemeente aan een steunfonds. Ook het Rijk beloofde onlangs vijftien miljoen aan steun. Schoute waarschuwde de Harlinger schippers: ‘Voor de steun vanuit Den Haag dreigt versnippering.’
‘We moeten oppassen voor verdeeldheid’, legde hij uit. ‘Allerlei clubs hebben zich al op eigen houtje naar Den Haag gespoed, in de hoop een graantje van de miljoenen mee te pikken. Maar het lijkt ons nou niet de bedoeling dat iedere pieremachochel voor steun in aanmerking gaat komen.’
Desgevraagd noemde Schoute onder andere de FONV (Federatie van Oud Nederlandse Vaartuigen), het NBTC (het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen) en de gemeente Bunschoten. ‘Onbegrijpelijk, juist terwijl we proberen om met de Vereniging van IJsselmeergemeenten en de Vereniging van Waddenzeegemeenten tot één eenduidige lijn te komen. Via de media roep ik alle partijen nu dan ook op tot samenwerking.’
Notitie over varend erfgoed
De landelijke branchevereniging BBZ is minder somber over de betrokkenheid van het NBTC, dat onlangs de startnotitie “Het Nederlands varend erfgoed” presenteerde. Een gezamenlijke persverklaring stelt onder meer: ‘De BBZ is heel blij met de betrokkenheid van NBTC, een organisatie met kennis en ervaring op het gebied van productontwikkeling en promotie.’ Ook bestuurders van provincies en gemeenten waren enthousiast over de notitie. Daarin wordt gepleit voor gezamenlijke ambitie, met de juiste inzichten, goede positionering, bijpassende aanbodversterking, productontwikkeling, samenwerking met bedrijven en aansluiting bij bestaande initiatieven. De BBZ belooft de voorgestelde aanpak waar mogelijk te ondersteunen.
Intussen volgt de gemeente Harlingen haar eigen lijn. Paul Schoute: ‘Met ons gemeentelijke fonds zetten we echt in op de eigen vloot. Het Amersfoortse adviesbureau BMC rondde onlangs een vooronderzoek af en bekijkt nu hoe we alle lijntjes bij elkaar kunnen brengen’.
Moeilijke winter dreigt
Paul Scheffer, voorzitter van de Harlinger schippersvereniging VBZH sprak ondanks alle tegenspoed hoopvolle woorden. ‘Schippers en schepen – we moeten ze te allen tijde in één adem noemen. Tot 1 juli konden ze überhaupt niet varen. Na die datum moesten zij het doen met een armzalig verdienmodel. Nu de pandemie voorlopig nog aanhoudt dreigt voor velen een noodlottig einde. Daarom zijn wij blij met de inzet van de gemeente en de havenbrouwerij zorgt voor een eerste vonkje bij het bedrijfsleven. Nu hopen we dat iedereen zich bewust wordt van de wederzijdse afhankelijkheid van vloot en bedrijfsleven.’
Diverse schippers, die liever niet bij naam genoemd worden, geven aan dat het de komende winter ‘heel moeilijk’ gaat worden. ‘De banken beginnen aan te dringen op hervatting van de aflossingen. Maar er komt niets binnen voorlopig. Pas volgend voorjaar kunnen we weer varen en zelfs dat is onzeker. Het zou mooi zijn als het Rijk opnieuw uitstel van aflossing en rentebetalingen faciliteert. Anders houdt het een keer op voor ons.’
Het speciale bier kreeg de naam ‘Red de vloot’ en is online te bestellen via de website www.reddevloot.nl.