BZZ brainstormt met schippers

Het knuffelgehalte van de vloot. Ankerstart van de Enkhuizer Klipperrace in het Krabbersgat. (Foto: Gijs van Hesteren)

ENKHUIZEN – De coronamaatregelen en dan vooral de reisbeperkingen veroorzaakten een ongekende daling van het verblijfstoerisme. De klandizie vanuit het buitenland liep sterk terug, vooral ten nadele van groepsaccommodaties en daarmee ook de chartervaart. Een en ander leidde intussen tot grote bezorgdheid over het voortbestaan van deze kenmerkende en beeldbepalende sector. In een online brainstormsessie stelde de branchevereniging BBZ de vraag: kunnen we ondanks Covid-19 tóch omzet draaien?

Uit de uitnodiging: ‘Op een digitaal achterdek proberen we tot nieuwe ideeën te komen. Kunnen we in dit overgangsjaar toch omzet genereren? Of aandacht krijgen, of op een andere manier overleven?’
Zo’n zeventig mensen namen eraan deel. Leden, belanghebbenden van buiten de organisatie en deskundigen.

‘Zeker, we zitten in een rotsituatie en we moeten er alles aan doen om oplossingen te vinden’, zei directeur Paul van Ommen, die samen met bureaumedewerker Pam Wennekes de bijeenkomst leidde. ‘Maar dat wil niet zeggen dat we het hoofd in de schoot leggen. Daarvoor is deze brainstorm bedoeld. Het gaat vanavond niet over alles wat tegenzit, maar over wat er wél kan.’

Trends

Kees van der Most van Trends & Tourism belichtte een aantal opvallende ontwikkelingen. De chartervaart voldoet eigenlijk aan bijna allemaal: kortere vakanties, seniorendoelgroep, samenstelling op maat, verbinding, beleving, duurzaam reizen, gezond leven. Jeroen Kor, accountmanager van Holland Boven Amsterdam benadrukte het knuffelgehalte en de mediawaardigheid van de vloot.

Jossie Verkerk was ooit zelf BBZ-bestuurslid. Nu is zij werkzaam bij Boat Bike Tours. Zij vertelde hoe haar organisatie inhaakt op de veranderende markt, zelfs onder corona-omstandigheden. Om in scheepvaartterminologie te blijven: verzet de bakens. De tot dan toe in omvang groeiende veramerikaniseerde luxetochten waren voorlopig niet mogelijk. Met de wat ruimer opgezette motorcharterschepen zag zij perspectief in wat eenvoudiger opgezette tochten, met minder passagiers dan voorheen. ‘Gevaren hébben we, al hebben we er geen cent winst op gemaakt.’

Beter weinig omzet dan géén omzet – zo kunnen er weer wat rekeningen voldaan worden tenminste.

Verschillen

De drie belangrijke takken van de chartervaart verschillen behoorlijk – binnenzeilvaart, zeezeilvaart en motorchartervaart. Ondanks internationale beperkingen was ‘op zee’ gedurende een groot deel van het jaar in bepaalde gevallen nog wat mogelijk, vooral als het ging om onderwijs en training voor jongeren. Voor de binnenvaart lag het moeilijker, met name omdat het op een traditioneel zeilschip lastig is om onderdeks voldoende onderlinge afstand te bewaren, zeker voor de grote groepen die altijd de hoofdmoot van de klantenkring uitmaakten.

Veel schippers leken de uitdaging al positief te hebben opgepikt en kwamen met uiteenlopende voorbeelden. Ze probeerden de aandacht te trekken met ongebruikelijke maar passende projecten. Sommigen maakten vorig jaar gezinstochten, yoga-reizen, korte tochtjes van een paar uur, ze deden aan jongerenscholing of ze organiseerden luxe-reizen met senioren. Anderen genereerden media-aandacht met het vervoeren van vracht of vrachtjes, of door winterligplaats in te nemen op strategische plekken. Nieuwe ideeën waren er ook: bijvoorbeeld een grote gelijktijdige vlootdag in een aantal havensteden.

Er komt een vervolg. De BBZ beloofde de resultaten te verwerken en terug te komen met verdiepingssessies. ‘Wat kan je nog wél verkopen onder deze omstandigheden’, stelde Paul van Ommen. ‘Als we dat weten moeten we snel schakelen. De markt kantelt naar minder groep, méér individueel. Hoe bereiken we die mensen zo effectief mogelijk? Wie gaat dat doen? Vanwege de pandemie spraken we met heel veel overheden en marketingorganisaties. Dat leverde veel nieuwe inzichten op.’

Lees ook: Stichting helpt bij redden vloot.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Harlinger Courant en Schuttevaer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *