Hastommenocht in Rabokrant

Het ledenblad van Rabobank De Lauwers schrijft deze week over het Virtueel Loket, dat sinds kort is geopend in het voormalige bankkantoor te Twijzelerheide. Het artikel is geschreven door Paul Loonstra en Irma Balk. Zij waren zo vriendelijk om mij de tekst te sturen.



RABOBANK BURGUM-DE LAUWERS – DIENSTEN

Leefbaarheid op het platteland vergroten

Het virtueel loket is een aanwinst voor Twijzelerheide. Steeds meer voorzieningen verdwijnen uit het dorp, maar met de digitale snelweg komen ze terug. Via een beeldscherm treden inwoners in contact met het gemeentehuis en straks ook met de Rabobank.

Ondergetekende en Frederieke van de Lijn op de openingsdag van het virtueel loket Twijzelerheide. Foto Binne-Louw Katsma

Het is een verschijnsel dat overal op het platteland zichtbaar is: winkels sluiten de deuren, kantoren verhuizen naar de grotere plaatsen en voorzieningen worden niet langer aangeboden. Het is een ontwikkeling die ten koste gaat van de leefbaarheid in de dorpen. Deze trend ombuigen is moeilijk of zelfs onmogelijk, zeggen deskundigen. Toch zijn er verschillende manieren om het platteland leefbaar te houden. De voortschrijdende techniek helpt afstanden te verkleinen. Een goed voorbeeld is internet. We kopen gemakkelijk iets via Marktplaats of een webshop, doen bankzaken via internetbankieren en loggen in op het bedrijfsnetwerk om thuis te kunnen werken. Kunnen we via internet dan ook diensten en voorzieningen terughalen naar de dorpen? Ja, zeggen verschillende partijen, die vervolgens met het initiatief voor het virtueel loket kwamen, oftewel communicatie op afstand. Twijzelerheide kreeg de primeur in Fryslân.

Beeldverbinding

‘Een virtueel loket is een digitale balie’, legt Gijs van Hesteren van Kabel Noord uit. ‘Het is mogelijk om verschillende zaken op een laagdrempelige manier digitaal met de gemeente Achtkarspelen af te handelen.’ Op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier kunnen inwoners van Twijzelerheide met een paar vingerdrukken op een beeldscherm contact leggen met een baliemedewerker van de gemeente en vragen stellen over uiteenlopende onderwerpen die betrekking hebben op de afdeling Werk, Inkomen en Zorg. De betreffende medewerker is dankzij een beeldverbinding groot zichtbaar op het scherm, zodat een persoonlijke gesprek mogelijk is. Afgelopen november opende burgemeester Tjeerd van der Zwan van Achtkarspelen het virtueel loket. Het loket is gevestigd in het voormalig bankgebouw van Rabobank Burgum-De Lauwers aan de Ds. Zijlstrawei 1A en is op initiatief van Kabel Noord en Achtkarspelen ontwikkeld. Dit gebeurde in samenwerking met ICT-bedrijf aXtion, innovatieontwikkelaar de Eijk, adviesbureau DHV, woningcorporatie Thús Wonen en met financiële ondersteuning van de provincie Fryslân.

Opening Steunpunt eind november 2010. Burgemeester, vlag. Foto Binne-Louw Katsma

Hulp

Het virtueel loket is met name een uitkomst voor mensen die niet mobiel zijn, maar toch vaak gebruik maken van de diensten van de gemeente. ‘Je kunt hier gewoon naartoe wandelen in plaats van naar Buitenpost te reizen’, zegt Frederieke van der Lijn van de gemeente. ‘Zo is de afstand heel klein. Het virtueel loket is dan niet een computermonitor, maar een raam dat je open kunt zetten naar het gemeentehuis.’ Het loket is op werkdagen geopend van negen tot vier. Met een één druk op een knop gaat er in Buitenpost een belletje en verschijnt de baliemedewerker voor de camera. De ruimte in het oude bankgebouw is huiselijk ingericht met twee beeldschermen en ook een printer, zodat men documenten terplekke kan afdrukken. ‘Via het virtueel loket vragen mensen bijvoorbeeld om hulp bij het invullen van bijstandsformulieren en bij de WMO-aanvraag. Ook komt het voor dat men het rijbewijs wil verlengen, maar dit is helaas niet mogelijk via de computer. Daar is een handtekening voor nodig en die moet gezet worden op een formulier op het gemeentehuis.’

Hastommenocht

In het gebouw is ook een steunpunt gevestigd waar mensen werkervaring opdoen onder supervisie van Raderwerk Buitenpost. Het steunpunt bestaat onder andere uit de inbrengwinkel Hastommenocht. Inwoners kunnen er kleding en andere spullen aanbieden. De winkel verkoopt deze spullen en de helft van de opbrengst gaat naar de inbrenger. Vanuit het steunpunt kunnen werkzoekenden, stagiaires en vrijwilligers uit het dorp verschillende klussen voor de inwoners doen, zoals boodschappen, hond uitlaten, tuinonderhoud en kleine reparaties. De winkel trekt veel mensen, zodat ook het virtueel loket goed onder de aandacht komt.

De vrijwilligers van Hastommenocht. Foto Gijs van Hesteren

Uitbreiden

Als het project in Twijzelerheide een succes blijkt te zijn, is het de bedoeling ook in andere dorpen dergelijke initiatieven met elektronische dienstverlening op te starten. Niet alleen in Achtkarspelen, maar ook in andere Noordoost-Friese gemeenten. Op dit moment vinden er gesprekken plaats om een virtueel loket te vestigen in Burum. Verder wil de gemeente haar aanbod aan diensten uitbreiden. Van der Lijn: ‘Als ons klantencontactcentrum klaar is, kan men er voor veel meer vragen terecht. Bijvoorbeeld hoe men een bouwaanvraag in moet dienen.’ Andere instellingen tonen ook interesse in het project, zoals de politie, zorginstellingen en maatschappelijke instellingen. Rabobank Burgum-De Lauwers is enthousiast over het virtueel loket en heeft besloten als tweede grote aanbieder van diensten mee te doen. In een volgende Dichterbij leest u hier meer over.

Paul Loonstra, Irma Balk

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *