PORTO – De Portugese havenplaats Porto staat bekend als de stad van de port en van de negentiende-eeuwse boogbrug over de Douro. Het is een universiteitsstad en een brandpunt van creativiteit. Dat blijkt ook uit de caferacers die je er op straat tegenkomt.
Tekst en foto’s: © Festina Lente, Gijs en Inge van Hesteren
Kernwoorden voor Porto zijn scheepvaart, visserij, geschiedenis, toerisme en architectuur. De brug is ontworpen door de man van de Eifeltoren in Parijs, Gustav Eifel. Zo breed als Eifel werkte, werkt ook David Kalimah. Opgeleid als architect, begon hij een tweede leven als kunstenaar. Hij ontwerpt en bouwt sculpturen op basis van roestvrij staal. Thema: keltische iconologie, beeldtaal. Motto: ‘gemini’, tweelingen. Op dezelfde leest geschoeid is de caféracer, waarmee we hem aantreffen tijdens een toevallige ontmoeting op een parkeerplaats in Gaia, Porto’s tweelingstad op de zuidoever van Porto.
RVS objecten
“De laatste tijd heb ik veel objecten ontworpen en gemaakt van roestvrij staal. Het is mijn favoriete materiaal. Mijn inspiratie haalde ik vaak uit de sterrenbeelden, met name dat van de tweelingen. Mijn derde passie is motoren. Ik heb geprobeerd deze drie gebieden met elkaar te integreren in deze caféracer.”
David is aangenaam verrast door onze belangstelling. Hij spreekt vloeiend Engels. Dat komt mooi uit – ons Portugees is zeer beperkt. Hij legt graag uit hoe deze motor tot stand is gekomen.
“Als basis heb ik een Yamaha TR1 custom genomen. Bouwjaar 1987. Met een cilinderinhoud van ruim 1000 cc biedt het 90 graden V-twin motorblok bergen trekkracht en een prachtig geluid. Alles er omheen heb ik zelf gemaakt. Het frame is opgebouwd uit roestvrijstalen buis en plaat. De twee tanks hebben samen een inhoud van 11 liter, net genoeg voor een actieradius van zo’n 150 kilometer. Zo’n fiets is nooit af. Het zadel is nu één recht vlak. Ik ga er een RVS-kontje voor maken, waar ook benzine in kan. Met een slangetje verbind ik het door met de hoofdtank. Zo gaan er voortdurend wijzigingen door mijn hoofd.
Het is geweldig om met deze motor te rijden. Op een normale TR1 hang je achterover. Met de clip-ons van een caféracer zit je direct boven het voorwiel. Een totaal andere sensatie van motorrijden; voor mij een ontdekking!
A kitten
Ik heb Mikuni carburateurs gemonteerd gehad. Toen liep hij als de brandweer. Maar het brandstofverbruik was veel te groot. Daarom heb ik de originele CV-carburateurs maar weer teruggeplaatst. De motor is nu relatief poeslief, a kitten, veel rijdbaarder.”
David zit middenin de lokale caféracer-scene. Elke donderdagmiddag verzamelen de liefhebbers zich bij een café in Porto. Dus als je de stad bezoekt, beperk je niet tot het proeven van port of het bezichtigen van bouwwerken, maar zorg dat je er een vleugje benzine en olie opsnuift.
Foto’s Inge van Hesteren