Levvel stelt Lely’s erfgoed veilig

Aftrap werkzaamheden Afsluitdijk

KORNWERDERZAND – Met aan de horizon de Waddenzee en het glasheldere silhouet van de stad Harlingen verrichte minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat begin april de starthandeling voor het werk aan de Nieuwe Afsluitdijk. Rijkswaterstaat en bouwconsortium Levvel verwachten dit af te ronden in 2022. Als lid van een centrumrechtse regering vroeg de minister in haar toespraak opvallend veel aandacht voor duurzaamheid, klimaatverandering en meer balans in de natuur.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat verwijderde de eerste oude basaltsteen uit de 'oude' dijk. 'Een oer-Hollands project. Hier staat een heel trotse minister', zei zij. (Foto: Gijs van Hesteren)
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat verwijderde de eerste oude basaltsteen uit de ‘oude’ dijk. ‘Een oer-Hollands project. Hier staat een heel trotse minister’, zei zij.
(Foto: Gijs van Hesteren)

Al 87 jaar vormt de Afsluitdijk een cruciaal onderdeel van de Deltawerken, die grote delen van Nederland beschermen tegen de kracht van het water. Het is nu echter tijd voor groot onderhoud. Bovendien kijken we nu anders aan tegen zaken als natuurbeheer, visserij, recreatie en gezond onderwaterleven. De nieuwe opzet probeert aan al deze moderne eisen tegemoet te komen.

Fietspad

Niet iedereen ziet direct de meerwaarde. In een recent persbericht meldde RWS sluiting van het fietspad langs de dijk, de komende drie jaren. Een zegsman van RWS: ‘De dijk blijft toegankelijk voor fietsers, door middel van bussen in een speciale uurdienst. Toch hebben we de reacties duidelijk onderschat. Wat een ophef ontstond er!’
De vele fietsclubs in Nederland ontdekten dat hun periodieke Rondje IJsselmeer er voorlopig niet inzat. De media besteedden er uitgebreid aandacht aan. De minister legde nog eens uit dat er niet zomaar was overgegaan tot sluiting.
‘We hebben ruimte nodig voor de werkzaamheden. Helaas moesten we deze maatregel wel nemen. Het gaat om de veiligheid van de mensen die aan de dijk werken en om de fietsers en voetgangers zelf. Dat er veel mensen teleurgesteld zijn begrijpen we. Half april gaan we in overleg met belangenorganisaties. Misschien kunnen we het fietspad af en toe openstellen, bijvoorbeeld in de zomervakantie. Tja, het gaat even duren, maar daarna heb je er wat voor terug: een nieuw fietspad langs de Waddenzeezijde.’

Fotografen en genodigden verdringen elkaar terwijl de minister de starthandeling uitvoert. (Foto: Gijs van Hesteren)
Fotografen en genodigden verdringen elkaar terwijl de minister de starthandeling uitvoert.
(Foto: Gijs van Hesteren)

Grande Dame

‘We streven naar een klimaatneutrale Afsluitdijk. De dijk is de Grande Dame van Nederland’, vervolgde Van Nieuwenhuizen. Zij besteedde speciale aandacht aan het innovatieve karakter van het project. Men pakt de snelweg A7 aan met laag-energetisch asfaltbeton, bredere vluchtstroken, een vernieuwd waterafvoersysteem en een nieuw type geleiderails. De dijk zelf wordt ongeveer twee meter hoger en krijgt een nieuwe bekleding. Over de 75 duizend te produceren ‘Levvelblokken’ is in Schuttevaer al geschreven. Ze wegen 6,5 ton per stuk. Door de bijzondere vorm van de blokken is minder beton nodig dan eerder gebruikt materiaal. Dat zorgt voor 56% minder CO2 uitstoot.
Men versterkt de schutsluizen en er komen extra spuisluizen, waarvan de deuren volgens Van Oord-directeur Ronald Schinagl worden vervaardigd van vezelversterkt kunststofschuim.
Schinagl vulde aan: ‘Zonne-energie gaat een rol spelen bij het reguleren van de waterstand. De pompen van de twee grote gemalen bij Den Oever worden nu gebouwd in Spanje. Spuien blijft een voornaam onderdeel van het regime. Zo stellen we ingenieur Lely’s erfgoed veilig.’

Het bouwconsortium Levvel bestaat naast opdrachtgever Rijkswaterstaat uit BAM, Van Oord en Rebel. Het regionale samenwerkingsverband De Nieuwe Afsluitdijk laat het consortium ook de opening in de dijk voor de Vismigratierivier verzorgen.

Het scheepvaartverkeer zal af en toe hinder ondervinden, als de sluizen in bepaalde periodes om en om gesloten zijn.
Meer informatie op www.deafsluitdijk.nl.

Dit artikel verscheen begin april in Weekblad Schuttevaer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *