Alex en zijn Peeren Honda

Assen, Centennial TT. We spreken met Frits Peeren. Hij praat graag en veel over zijn sport. In de jaren zestig lag hij vaak vooraan in de wedstrijd met zijn eigenbouw variant op de beroemde Honda CB 450, de ‘Black Bomber’. In zijn geval was de machine altijd blauw. Hij bedacht en vervaardigde zelf nokkenassen met het naar zijn inzicht optimale profiel en een versnellingsbak met close-ratioverhoudingen.

Alex met de Peeren Honda.
Alex Siertsema. Classic Centennial TT september 2010. Foto Inge van Hesteren

Peeren zelf rijdt geen races meer. Een jaar of tien geleden verkocht hij de machine aan Alex Siertsema. In het dagelijks leven is Siertsema eigenaar van een keten van kapsalons in Dokkum en Zevenhuizen, maar in de weekeinden komt zijn ware aard naar boven: met de Honda en een Ducati Pantah maakt hij de circuits onveilig in de internationale historische motorraces van de IHRO.

“Deze Honda gebruik ik eigenlijk alleen nog voor parades,” verklaart Siertsema. “Het is gevoelige machinerie. Niet dat het nou zo vaak stuk gaat, maar veel onderdelen zijn handgemaakt en voor zover ze dat niet zijn, zijn ze onbetaalbaar geworden. Bovendien is het motorkarakter niet altijd vriendelijk voor coureur en publiek. De eerste versnelling gaat tot over de honderd kilometer per uur. Op krappe circuits is er niet mee te rijden. De uitlaten zijn gemeten op 125 dB, dat is meer dan twintig dB boven het maximaal toegestane op de huidige circuits. Dat mag alleen nog bij demo’s en parades zoals deze Centennial!”

Als laat in de vrijdagmiddag alle rijders in optocht naar het Asser Koopmansplein rijden, moet Siertsema afhaken. Het hierboven al omschreven motorkarakter veroorzaakt afslaan van de machine. De parade gaat dermate langzaam, dat de machine niet op toeren kan komen, al blijft hij in de eerste versnelling. “De motor is echt te piekerig, bovendien komen de dakpannen van de daken, met dit uitlaatgeluid!” zegt Siertsema. Dat kunnen we van harte beamen, want ook een dag later zijn we nog niet af van de oorsuizingen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *