De Classic Centennial TT, het was september vorig jaar. De avonturen van de grootheden van vroeger zijn in de mdia destijds breed uitgemeten. Alleen mijn bijdrage aan MON Motorsportnieuws viel tussen wal en schip. Toch wil ik graag alsnog de aandacht vestigen op de mensen die niet altijd op de voorgrond treden, maar zonder wie het totale plaatje maar karig aan zou doen: officials en helpers.
De Officials van de TT
De keurmeesters van het TT-circuit: boven hun heiligdom, het Technocentrum, hing het bord “scrutenering”. Het was niet helemaal correct Engels, maar iedereen begreep waarover het ging.
Als service aan de historische raceteams wandelden deze technische experts al keurend langs de pitboxen, gekleed in beige stofjassen en plusfours, precies zoals in de jaren veertig. Zo deed dit evenement er alles aan om de algemene sfeer van nostalgie te versterken.
We ontmoetten hen in een pitbox vol Italianen. We spraken er even met Dina Greven, die de stickertjes plakte op de goedgekeurde motoren. Zij vertelde graag hoe ze heette, maar net als veel anderen van het ploegje bleef zij liever op de achtergrond. Dit clubje was bescheiden, erg bescheiden. Zeker, zij waren belangrijk voor het evenement, zoals al die andere naamloze vrijwilligers. Maar hun eigen persoon hielden ze graag in de schaduw. Zinloos, want via via kwamen we er toch wel achter.
Enkele uitspraken wisten we hen te ontlokken.
“De machines zijn werkelijk allemaal in een uitstekende staat van onderhoud. Petje af. Echt waar!” zei Henk Scholten Albers. Zijn collega’s Albert Braam, Herman Soppe en Jan Rinco Greven (ja, Dina’s echtgenoot) beaamden het.
Koopmansplein
We praten eigenlijk heel graag met deze mensen die achter de schermen zoveel doen. We zochten even verder. In het hart van de stad Assen, bij de machinekeuring op het Koopmansplein, kwamen wij Maria Heemskerk tegen. Zij was een beetje spraakzamer. Al 32 jaar heeft ze als official gewerkt op ‘Racecontrol’. Ze was ooit begonnen bij de Strandrace in Scheveningen en op het circuit van Zandvoort.
“Dat weet ik nog goed”, vertelde Maria, “We werkten met een telefooncentrale met stekkertjes en een zwengelwiel voor het contact met de baanposten. Pas veel later kwam er een officiële geluidsbus en nog later kwamen de portofoons”.
Ze heeft het circuit van Assen en de klassieke motorsport langzaam zien groeien. Ze kende al die rijders en die verhalen van heel nabij.
“Wat voor een ander heel bijzonder is vinden wij heel gewoon. Mijn man en ik zijn ermee gestopt in 2004, maar voor dit bijzondere evenement zijn we er graag weer bij! We waren ook bij de eerste Centennial TT. Mijn man Wim gaat dit weekend afvlaggen, samen met Cees van de Goorbergh.”